ایران، پول شرکت های آمریکایی را می خواهد

وبسایت سی ان ان در گزارشی مدعی شد ایران از ورود دلارهای آمریکا به این کشور برای بهبود صنعت فرسوده نفت و گازش استقبال می کند. "بیژن زنگنه،" وزیر نفت ایران روز یکشنبه با تأیید پیشبرد مذاکرات میان شرکت نفتی آمریکایی جنرال الکتریک و ایران گفت: ما هیچ مشکلی برای حضور شرکت های آمریکایی در ایران نداریم.  این دولت آمریکاست که برای فعالیت این شرکت ها در ایران محدودیت ایجاد می کند.

 

به نوشته سی ان ان، در حال حاضر ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، توجه کشورهای مختلف را به خود جلب کرده است؛ اما انزوای چند ساله ایران باعث شده زیرساخت های این کشور در بخش انرژی همچنان فرسوده باقی بماند. به همین دلیل است که ایران قصد دارد توجه سرمایه گذاران غربی را به خود جلب کند. به عنوان مثال، در ماه ژانویه (دو ماه پیش) شرکت نفت و گاز فرانسوی "توتال" تفاهم نامه ای برای خرید نفت خام ایران و آغاز سرمایه گذاری در صنعت نفت این کشور امضا کرد.

 

"مجید رفیع زاده،" پژوهشگر خاورمیانه در دانشگاه هاروارد مدعی شد: ایران برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز مستاصل است؛ زیرا سعی دارد به عربستان سعودی، کویت و قطر برسد.
"جیسون بوردوف،" استاد دانشگاه کلمبیا و مشاور انرژی سابق باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: این مسئله واقع بینانه نیست. زیرا برخی از تحریم های آمریکا همچنان به قوت خود باقیست تا مانع از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران شود. اما لغو برخی از تحریم ها راه را برای سرمایه گذاری شرکت های غیرآمریکایی هموار کرد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: لغو تحریم های اقتصادی ایران صادرات برخی اقلام را از آمریکا به ایران – از جمله هواپیماهای تجاری – تسهیل بخشیده است. حتی اگر موانع حقوقی و سیاسی نیز برداشته شود، این روزها سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز هر کشور، کار ساده ای نیست. شرکت های نفت و گاز به علت سقوط بهای نفت ناشی از اشباع بازار، دچار مشکلاتی در سرمایه گذاری شده اند. در حال حاضر نیز دست کم یک شرکت بزرگ آمریکایی برای آغاز تجارت در ایران اعلام آمادگی کرده است. مدیر عامل شرکت نفت و گاز "جنرال الکتریک" چند روز پیش اعلام کرد اگر قوانین کشور اجازه دهد، این شرکت با ایران همکاری خواهد کرد؛ زیرا ایران از نظر نفت و گاز بازار بزرگی محسوب می شود.