دلایل کواکبیان برای تصویب تفحص از شهرداری تهران در مجلس

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای‌اسلامی در جلسه علنی امروز‌ (سه‌شنبه، 16 مرداد) پارلمان در تشریح دلایل تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، گفت: متأسفانه در کمیسیون عمران گفته شده بود که این تحقیق و تفحص به دلیل اینکه در رأی‌گیری 8 به 8 مساوی شده است، نمی‌توانیم براساس آیین‌نامه آن را تصویب شده قلمداد کنیم.

وی به زمان حضور شهردار سابق در کمیسیون عمران اشاره کرد و افزود: خردادماه سال گذشته آقای نجفی در کمیسیون عمران حضور یافت و تاکنون یک سال و سه ماه از آن زمان گذشته، اما به نتیجه‌ای منتهی نشده است، ضمن اینکه اهمیت این موضوع تا جایی است که فرق نمی‌کند، بررسی آن در زمان شهردار قبل یا فعلی صورت بگیرد، چرا که ما به عنوان امنای ملت و وکلای مردم، وظیفه داریم از بیت‌المال حفاظت کنیم و اگر سر سوزنی تقلب صورت گرفته باشد، نسبت به آن حساسیت به خرج دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه مردم به مجلس بی‌اعتماد شدند، گفت: ملت معتقدند که برخی نمایندگان با مفسدان و متقلبان و افرادی که قانون را زیرپا می‌گذارند، زد و بند دارند.

کواکبیان اضافه کرد: متأسفانه برخی رسانه‌ها نیز بر بی‌اعتمادی مردم به مجلس دامن زدند و مجلس را که باید در رأس امور و عصاره فضائل مردم باشد، متهم به بی‌خاصیتی و بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات مردم کردند. بنابراین از سرگیری تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، عرصه آزمایشی برای مجلس است.

وی به تعویق افتادن بررسی تفحص از شهرداری تهران به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و کاندیداتوری آقای قالیباف اشاره و تصریح کرد: طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس که الزاماً همه هم از تهران نبودند، امضا شد که یک بخش از آن مربوط به پروژه نمایشگاه شهر آفتاب بود که در آن زمان وضعیت نامطلوبی داشت، کما اینکه تمام غرفه‌های آن زیر باران رفته و ناشران خسارت زیادی دیدند.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مبلغ یک هزار و 600 میلیارد تومان برای اجرای پروژه نمایشگاه شهر آفتاب در نظر گرفته شد، اظهار داشت: این در شرایطی است که فقط 20 درصد آن انجام شد، یعنی 80 درصد آن تکمیل نشده و این درحالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان فعال در شهرداری تهران و سایر بخش‌ها، معتقدند که آن 20 درصدی که انجام شده است را با 400 میلیارد تومان هم می‌توان تکمیل کرد.

کواکبیان تأکید کرد: موضوع حقوق نجومی برخی مدیران در حالی بزرگ‌نمایی شد که روی هم رفته، به 40 میلیارد تومان هم نمی‌رسید، این در حالیست که یک ملک در تهران، ارزشی بالغ بر هزار میلیارد تومان دارد و در این شرایط با دستور شهردار سابق، معاونان و قائم‌مقام وی، املاکی در این شهر به صورت رایگان در اختیار اشخاص یا نهادهایی قرار گرفته است، کما اینکه آقای نجفی به صراحت اعلام کرده که 1300 ملک در تهران با این عنوان واگذار شد که تنها 200 مورد از آن در قوه‌ قضائیه در حال بررسی است، اما در مورد سایر املاک که ظاهراً به صورت تعاملی واگذار شده یا در پوشش خیریه یا مقاصد مذهبی به مقاصد تجاری و اداری تبدیل شده، هیچ ردپایی نمانده است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه شورای شهر تأکید کرده که بر این موضوع نظارت می‌کند، اما ما نیز براساس اصل 76 قانون اساسی از حق تحقیق و تفحص برخورداریم، ضمن اینکه شهردار فعلی هم که امروز مدعی است در اتاقی شیشه‌ای و به صورت شفاف فعالیت می‌کند، اگر خطا کند، ما موظف هستیم بدون نگاه سیاسی، ورود کنیم.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر یک هزار ملک بدون ضابطه در شهرداری واگذار شده است، اظهار داشت: برخی از آنها یک هزار میلیارد تومان ارزش دارد و این می‌طلبد که شما نمایندگان در جهت حفاظت از بیت‌المال، مسلمین و امانتداری اجازه ندهید که سرسوزنی دراین زمینه خطا شود و یا نتیجه تحقیق و تفحص باید به صورتی باشد که این خطا در آینده صورت نگیرد، ضمن اینکه قوه‌قضائیه نیز به رأی ما عمل کند، بنابراین باید به این طرح رأی بدهید.

کواکبیان تأکید کرد: اگر این طرح به تصویب برسد، از وجود افرادی در رده‌های مهم مدیریتی که بدین طریق املاکی دریافت کرده‌اند، گزارش می‌دهیم، ضمن اینکه در این میان اعضای شورای شهر سابق نیز وجود داشته‌اند، همچنین 52 نفر از افرادی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت نداشته‌اند نیز به این روش املاکی دریافت کرده‌اند که عمده این اقدامات در روزهای پایانی دولت دهم و در جریانات اتفاقات سال 92 بوده است و قطعاً مو را از ماست خواهیم کشید، چه این افراد از حامیان آقای قالیباف بوده یا نبوده باشند، اسامی آنها را گزارش خواهیم کرد.