وزیر خارجه آلمان: تشدید تنش‌ها با ایران بسیار خطرناک است

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای درباره تشدید اختلافات با ایران و عواقب احتمالی سخت آن هشدار داده و گفت: تشدید تنش‌ها در این راستا می تواند بسیار خطرناک باشد. این توافق هسته‌ای تا به حال در این راستا که این تنش زایی حاصل نشود نقش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ما همچون سابق لغو توافق هسته‌ای با ایران را یک خطا می دانیم. هیچ کس ادعا نمی کند که این توافق کامل است، اما در هر صورت بسیار بهتر از در دست نداشتن هیچ توافقی است.

هایکو ماس همچنین تصریح کرد که ما در حمایت از این توافق مبارزه می‌کنیم چرا که این در راستای منافع امنیتی ما است که در منطقه امنیت ایجاد شده و شفافیت خلق شود. بالاخره ایران در همسایگی گسترده اروپا قرار دارد.

وی افزود: طبیعتا نقش مسئله ساز ایران در منطقه از جمله در سوریه و یا برنامه موشک‌ها بالستیک این کشور در دستور کار ما قرار دارد. همچنین ما درباره مسائل حقوق بشر کاملا باز سخن می گوییم.

وزیر امورخارجه آلمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کسی که به تغیر نظام در ایران امیدوار است نباید فراموش کند آنچه که همیشه به دنبال آن می آید می تواند برای ما مسائل بسیار بزرگتری را ایجاد کند. انزوای ایران می تواند نیروهای رادیکال و بنیاد گرا را تقویت کند.

وی ضمن هشدار درباره عواقب احتمالی سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران همچنین تصریح کرد که هرج و مرج در ایران مانند آنچه ما در عراق و یا لیبی تجربه می کنیم می تواند یک منطقه ناآرام را بیش از پیش بی ثبات کند. هیچ کس نمی تواند واقعا علاقه جدی به این مسئله داشته باشد.

هایکو ماس همچنین تصریح کرد که ما اروپاییان همچنان از این مسئله حمایت می کنیم که همچنان جنبه‌های اقتصادی این توافق را در پیش گیریم. از جمله اینکه مسئله پرداخت های بین المللی را همچنان باز نگه داریم تا ایران بتواند کاملا در عرصه اقتصادی فعال باشد. یک مسئله کاملا مهم دیگر این است که آیا ایران می تواند نفت خود را بفروشد.

وی افزود: اگر میزان صادرات نفت کاهش یابد عواقب جدی اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت. در این صورت ما بی ثباتی را تجربه خواهیم کرد که می تواند بسیار خطرناک باشد. هایکو ماس، این مصاحبه را بعد از اجرایی شدن اولین دور تحریم های در حال تعلیق آمریکا علیه ایران انجام داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می خروج یک‌جانبه کشورش از توافق بین المللی هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

از روز گذشته تحریم‌های در حالت تعلیق آمریکا علیه ایران مجدداً به‌اجرا در آمدند.

اولاً ایالات متحده می‌خواهد شرایطی را ایجاد کند که ایران نتواند به دلار آمریکا هیچ دسترسی‌‌ای داشته باشد و نتواند با طلا و فلزات گرانبها تجارت کند. همچنین از تجارت فلزات خاص و مواد خام و نرم‌افزار صنعتی با ایران هم باید جلوگیری شود.

90 روز بعد هم در ماه نوامبر تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال می‌شود که با کمک آن واردات نفتی دیگر کشورها از ایران به صفر کاهش می‌یابد. هم‌زمان آمریکا می‌خواهد پرداخت‌های بین المللی به ایران را متوقف کند.