آیا ایران می‌تواند وضعیت قربانیان فاجعه منا را در دیوان بین‌المللی دادگستری پیگیری کند؟

حسین میرمحمدصادقی ، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است وضعیت قربانیان فاجعه منا را از طریق دیوان بین المللی دادگستری پیگیری کرد یا خیر؟، اظهار داشت: در ارتباط با دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) اصل کلی این است که تا دولتی راضی نباشد، نمی‌توان علیه آن کشور شکایت کرد که این رضایت، از 3 راه قابل احراز است.

عضو هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راه اول آن است که بطور کلی برخی از دولت‌ها صلاحیت دیوان را پذیرفته‌اند؛ یعنی بپذیرند که هر زمانی هر دولتی علیه ما شکایت داشت، ما قبول داریم که آن شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری بررسی شود که چند ده کشور این گونه هستند و آمریکا جز این کشورها نیست.

وی افزود: راه دوم پذیرش موردی است؛ یعنی ممکن است 2 دولت با یکدیگر اختلاف داشته باشند ولی به صورت موردی بپذیرند که موضوع در دیوان بین‌المللی دادگستری بررسی شود.  راه  سوم، این است که 2 دولت جز معاهده یا کنوانسیونی باشند که در آن معاهده صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای حل و فصل اختلافات ناشی از معاهده پیش بینی شده است.

میرمحمدصادقی ادامه داد: هیچ یک از این 3 راه برای صلاحیت داشتن دیوان بین‌المللی دادگستری وجود ندارد و من سخت می‌دانم که مرجع حقوقی بین‌المللی را پیدا کرده و راجع به آن علیه دولت عربستان سعودی شکایت کنیم.

عضو هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه برای پیگیری حقوقی وضعیت قربانیان فاجعه منا، مراجعه به محاکم داخلی است.

چرا دادگاه‌های ایرانی صالح به رسیدگی پرونده حقوقی قربانیان فاجعه منا هستند؟

وی افزود: از آنجایی که قربانیان فاجعه منا، ایرانی هستند، دادگاه‌های ایران صالح به رسیدگی هستند.

میرمحمد صادقی گفت: ابتدا باید تلاش کرد که رای در محاکم داخلی صادر و سپس تلاش شود تا این رای علیه دولت عربستان اجرا شود.