جنگ تجاری آمریکا-چین به نفع روابط ایران-هند خواهد بود

روزنامه هندی "تایمز آو ایندیا" در گزارشی نوشت به خاطر جنگ تجاری میان آمریکا و چین و کاهش خرید محموله های نفتی آمریکا توسط پکن، هند قدرت چانه زنی بیشتری برای گرفتن معافیت از آمریکا برای خرید نفت از ایران به دست می آورد و این به نفع روابط دو کشور خواهد بود.

در این مطلب آمده است: جنگ تجاری میان آمریکا و چین ممکن است تا حدی بار تحریم های واشنگتن علیه تهران را از دوش هند کم کند و برای دهلی نو گشایشی برای حفظ واردات نفت از ایران حتی پس از اجرایی شدن تحریم ها در روز چهارم نوامبر فراهم نماید. شرکت "یونیپک" بزرگترین شرکت واردکننده نفت چین که شاخه تجاری "ساینوپک" – بزرگترین پالایشگاه جهان به لحاظ ظرفیت – است اوایل ماه جاری خرید محوله های نفتی آمریکا را به حالت تعلیق درآورد. این مسئله باعث ایجاد این جنجال شد که پکن قصد دارد بر نفت خام آمریکا تعرفه وضع کند و این کار را به تلافی تعرفه های واشنگتن بر صادرات چین انجام دهد، همین مسئله باعث شد پالایشگاه های چینی نفت آمریکا را کنار بگذارند.

به نظر می رسد این وضعیت بعید است تغییر کند حتی بعد از آنکه نفت خام آمریکا از فهرست تعرفه های تلافی جویانه پکن بر کالاهای آمریکایی به ارزش 16 میلیارد دلار در هفته گذشته حذف شد. تصور بر این است که پکن این اقدام را به منظور اجتناب از تحت تأثیر قرار گرفتن محموله های نفتی در راه یا محموله هایی که پالایشگاه های چینی به خرید آنها متعهد شده اند انجام داده است. فعالان صنعت نفت می گویند در هر صورت این شرایط به نفع هند است.

مدیران اجرایی شرکت های پالایشگاهی دولتی که در عملیات نفتی فعالیت دارند می گویند به خاطر ابهام، پالایشگاه های چینی بعید است خرید نفت از آمریکا را به زودی از سر بگیرند. یکی از این مدیران اجرایی گفت: "دو ماه طول می کشد تا نفتکش ها از آمریکا به چین برسند. محموله های نفتی مدام با خطر وضع تعرفه روبرو هستند." چین بزرگترین خریدار آسیایی نفت خام آمریکاست. چین همچنین بزرگترین مشتری نفتی ایران است. هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران است.

این مدیر اجرایی افزود: "اگر چین نفت خام آمریکا را نخرد، آنگاه هند با رشد تقاضای 5-6 درصدی در سال و توانایی فرآوری طیف گسترده ای از نفت های خام می تواند به عنوان تنها خریدار بزرگ نفت آمریکا، منابع نفتی را که چین رها کرده است جذب کند. سایر خریداران آسیایی – کره جنوبی، تایوان و تایلند – قادر نخواهند بود این میزان نفت آمریکا را جذب کنند."

این واقعیات به هند قدرت چانه زنی بیشتری در زمینه شرایط خرید نفت از آمریکا و گرفتن معافیت تحریمی می دهد. وی در ادامه گفت: "چین با تبدیل نفت خام آمریکا به یک اهرم چانه زنی، نیت خود را نیز برای حفظ خرید نفت از ایران نشان داده است، هرچند گزارش هایی وجود دارد که پکن محموله های نفتی از ایران را افزایش نمی دهد. این بدان معناست که نفت ایران همچنان در بازار می ماند و همین مسئله بهای نفت را کنترل می کند."

وجود نفت ایران در بازار به طور آشکار تأثیر تحریم ها را کاهش می دهد و به هند اهرمی برای گرفتن معافیت یا حفظ واردات نفت از ایران تحت توافقات تجاری مبتنی بر روپیه می دهد، این اقدام در دوران تحریم های دولت باراک اوباما انجام می شد. ایران توانست در سه ماهه نخست سال مالی جاری جای عربستان سعودی را به عنوان دومین تأمین کننده بزرگ نفت خام هند بگیرد؛ این جایگاه را ایران هفت سال قبل به سعودی ها واگذار کرده بود زیرا پالایشگاه های هندی از مفاد وسوسه کننده قراردادهای نفتی تهران بهره می بردند. ایران تا سال 2010-2011 دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند پس از عربستان سعودی بود اما پس از آنکه هند واردات خود را بر اساس شرایط معافیتی که دولت باراک اوباما به این کشور داده بود کاهش داد، ایران به جایگاه هفتم نزول کرد.