آیت‌الله علم‌الهدی: جدایی از امامت دلیل گمراهی مردم کوفه بود

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در ویژه برنامه فرهنگی تبلیغی قبل از نماز ظهر و عصر در رواق امام خمینی (ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت نخستین شهید کربلا و نماینده خاص امام حسین (ع) پیرامون عقاید مردم کوفه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: شعار «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» به این معنا نیست که اهل کوفه پیمان شکنی کردند بلکه آنان با اصل امامت مخالفت کردند و در مقابل آن ایستادند.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) را سرسخت‌ترین دشمنانش هم دوست داشتند، ولی امامت او را قبول نداشتند، افزود: دوست داشتن امام علی (ع) منهای ولایت او زمینه انحراف انسان از مسیر اصلی را فراهم می‌سازد چرا که اصل باقی ماندن در مسیر اهل بیت (ع) پذیرفتن ولایت و امامت آن بزرگواران است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه در دوران قبل از امامت حضرت علی (ع) شهر کوفه به عنوان اردوگاه بزرگ نظامی اسلام و به منظور ادامه فتوحات مسلمانان در ایران و سرزمین‌‌های ماورای آن از اهمیت بالایی برخوردار بود خاطرنشان کرد: مسلمانانی که در کوفه زندگی می‌کردند نسبت به دین اسلام گرایش فرهنگی قوی داشتند، ولی امامت حضرت علی (ع)، حجت خدا بودن و جانشین پیامبر (ص) بودن ایشان را باور نداشتند و با امام (ع) به عنوان خلیفه عادل بیعت کردند.

وی افزود: بیعت مردم کوفه حتی زمانی که می‌خواستند با حضرت علی (ع) بیعت کنند در چارچوب یک بیعت آسمانی و با یک رهبر آسمانی نبود، بنابراین حضرت از این بیعت امتناع داشتند.

علم‌الهدی با بیان اینکه پذیرش امامت اهل بیت (ع) ملاک ماندن در مسیر ولایت الهی است گفت: دلیل گمراهی اهل کوفه جدایی از امامت و ولایت بود.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه اهل کوفه نه جزو غاصبین بودند و نه جزو خوارج، افزود: جدایی از ولایت موجب گمراهی اهل کوفه شد و کارشان به جایی رسید که برای به شهادت رساندن امام زمانشان یعنی امام علی (ع) برنامه‌ریزی کردند.

علم الهدی با اشاره به حضور مسلم در کوفه و بیعت ۱۸ هزار نفر با او گفت: مردم کوفه با تحلیل غلط در برابر حرف، ولی خدا، مسلم بن عقیل را تنها گذاشتند و بعد از شهادت او پشیمان شده و توبه کردند.

وی بیان کرد: مردم کوفه امام علی (ع) را صرفا به دلیل شجاعت و برجسته‌ترین بنده خدا بودن دوست داشتند، اما باید ایشان را به عنوان، ولی امر و حجت بالغه خدا قبول می‌داشتند و اطاعت می‌کردند، اما این گونه نبود. امروز هم ما از انقلاب، نظام و رهبری به‌دلیل اینکه، ولی امر و حجت امام زمان (عج) است اطاعت می‌کنیم و هیچ وقت از این مسیر برنمی‌گردیم.

وی با اشاره به اینکه در عصر کنونی برخی درباره برجام در مقابل نظر مقام معظم رهبری تحلیل‌های سیاسی می‌کنند ابراز کرد: در واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) نیز عده‌ای در برابر حرف، ولی خدا، تحلیل سیاسی کردند و از حمایت از ایشان خودداری کردند.