اهمیت پایگاه هوایی اینجرلیک برای آمریکا چیست؟

شهروز برزگر کلشانی، در رابطه با بسته شدن پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه به روی هواپیماهای آمریکایی گفت:دشمنی ترامپ با ترکیه و ایران در واقع دشمنی با جهان اسلام و حمایت از اسرائیل است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آمریکا به دنبال کشورهایی است که چشم و گوش بسته مطیع فرامین کاخ سفید و ترامپ باشند، عنوان کرد: قطعا کشور ترکیه به خصوص دولت اردوغان با تشکیلات و قوانین جدید این کشور اختیارات بیشتری نیز نسبت به گذشته دارد که به راحتی تسلیم زیاده خواهی های آمریکا نمی شود.

وی افزود: ترکیه به راحتی در شرایطی که آمریکا برای آنها تنش ایجاد کند، اقدامات متقابل را صورت می دهد از این رو معتقدیم اگر آن دسته از کشورهای جهان اسلام که با سیاست های آمریکا مخالف هستند یکپارچه شوند، به راحتی می توانند مقابل آمریکا بایستند.

برزگر کلشانی در ادامه با اشاره به موقعیت ژئواستراتژیک ترکیه بیان داشت: ترکیه به دلیل قرار گرفتن میان آسیا و اروپا به مثابه پلی میان دو قاره است که ظرفیت و نفوذ بالایی دارد از این رو می تواند به جای همراهی با آمریکا، جایگزین دیگری در کشورهای آسیایی و اروپایی پیدا کند که منافع مشترک بیشتری نیز با آنها داشته باشد.

وی با بیان اینکه انسداد پایگاه هوایی اینجرلیک در واقع بار روانی برای متحد آمریکایی ترکیه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ناتو در این پایگاه 50 کلاهک هسته ای دارد که البته ترکیه نمی تواند بدون اجازه ناتو به آن دسترسی داشته باشد اما می تواند محدوده هوایی منتهی به این پایگاه را بسته و مانع فرود هواپیماهای آمریکایی به آن شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: از سوی دیگر ترکیه تصور می کرد این پایگاه تبدیل به محلی برای حمایت آمریکا از کردهای سوریه شده است لذا تلاش داشته با انسداد این پایگاه امنیت خود را تأمین کند.

 در پی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ترکیه و تیرگی روابط دو کشور، آنکارا اقدام به انسداد پایگاه هوایی اینجرلیک کرده و مانع فرود هواپیماهای نظامی آمریکا به محدوده این کشور می شود.