ترکیه و عراق در مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا چه تفاوتی دارند؟

سیدحسین نقوی حسینی، با اشاره به تفاوت رویکرد دو کشور همسایه ایران ترکیه و عراق در خصوص اجرای تحریم های آمریکا علیه کشورمان گفت: ترکیه و عراق دو همسایه مهم غربی هستند و ما مراودات گسترده ای با این کشورها به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به ویژه با دولت عراق در حوزه زیارتی و سیاحتی داریم.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هر دو کشور ترکیه و عراق روابط خوبی با ایران دارند، عنوان کرد: آمریکایی ها تلاش می کنند با ابزار تحریم میان ما و این دو کشور فاصله ایجاد کنند البته باید در نظر داشته باشیم که شرایط ترکیه و عراق با یکدیگر متفاوت است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بر اساس توان کشورها از آنها انتظار واکنش داشته باشیم، اظهار کرد: عراق شرایط چندان مساعدی در تصمیم گیری مستقل ندارد در حالی که ترکیه از قدرت بالاتری برخوردار بوده و می تواند در مقابل خواسته های آمریکایی ها علیه ایران مقاومت بیشتر کند.

نقوی حسینی در ادامه ترکیه را کشوری قدرتمند و با وضعیت اقتصادی بسیار بهتر نسبت به عراق دانست و افزود: ترکیه عضو ناتو بوده و ارتباط خوبی با اروپایی ها دارد اما دست عراقی ها به جای خاصی بند نیست و در شرایط آسیب زا بسیار حساس تر از ترک ها هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی نیز مطالبات خود را از کشورها متفاوت در نظر می گیرد اما در نهایت انتظار دارد که این دو کشور تمام توان خود را برای کمک به ایران به کار گیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با یادآوری این مطلب که در نهایت تمامی کشورها بر اساس منافع ملی خود اولویت بندی می کنند، خاطرنشان کرد: امروز منافع ملی ترک ها اقتضا می کند تا با جمهوری اسلامی روابط بیشتری برقرار کنند و به تحریم های آمریکایی ها علیه ایران وقعی ننهند.