روزگار «بد» شورای عالی اصلاح‌طلبان

 تصویب نهایی همه مواد اساسنامه پارلمان اصلاحات، اظهارات برائت جویانه تعدادی از اصلاح طلبان نسبت به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که هفته گذشته اولین جلسه خود را برگزار کرد، اظهارات جنجالی محمدرضا عارف درباره دولت  و در نهایت تعیین تکلیف ۲ میلیارد تومان یارانه خانه احزاب، از اتفاقات مهم حوزه احزاب در هفته ای که گذشت، بود. 

شورای عالی؛ مشکلات متوالی

روز دوشنبه ۱۲ شهریور بود که نخستین جلسه از دور جدید فعالیت های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، به دعوت محمدرضا عارف و با حضور رئیس دولت اصلاحات برگزار شد.

با این وجود، تعدادی از اصلاح طلبان که از قبل هم نسبت به ساختار و کارکرد این شورا انتقاد داشتند، با دیده تردید و بدبینی به این مجموعه می نگرند و حتی حاضر نیستند در جلسات آن حضور یابند.

حجت‌الاسلام حسین قیومی عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری اعلام کرد: قرار نبود شورای عالی اصلاح‌طلبان، دوباره فعال شود؛ قرار بود فقط پارلمان اصلاحات ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیدمحمد خاتمی، آغاز به کار مجدد شورای عالی اصلاح طلبان را تایید کرده، آیا این امر منجر به ایجاد مشروعیت برای شورای عالی نمی‌شود؟ گفت: مشروعیت را مردم تعیین می‌کنند؛ ما باید از فردگرایی بیرون بیاییم. افراد عزیز و محترم هستند اما ما قائم به فرد نیستیم.

حمید قزوینی سخنگوی مجمع نیروهای خط امام هم درباره انتقادات تشکل متبوعش نسبت به شورای عالی اصلاح طلبان گفت: ما نقدهای خود را نسبت به عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان، به افراد عضو این شورا گفتیم اما اتفاق خاصی نیفتاد. ما با هر ساختاری که فعالیت احزاب را محدود کند و ساختارهای «من درآوردی» و «غیر پاسخگو» را گسترش دهد، مخالف هستیم و در آن شرکت نمی‌کنیم.

قزوینی در همین باره تاکید کرد: شورای عالی اصلاح طلبان مورد تایید ما نیست و معتقدیم که مشروعیت هم ندارد.

علی شفایی قائم‌مقام حزب اراده ملت ایران(حاما) هم با بیان اینکه در دور جدید فعالیت‌های شورای عالی اصلاح‌طلبان، به انتقادات ما توجهی نشده است گفت: اولین جلسه شورای عالی اصلاح‌طلبان نشان داد که متاسفانه به هیچ کدام از نظرات و اعتراضات قبلی که اعضای حقوقی شورا(دبیران کل احزاب اصلاح طلب) مبنی بر اینکه یک شخصیت حقیقی نباید هم سطح یک شخصیت حقوقی قرار بگیرد، توجهی نشده است.

وی تاکید کرد: در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، صحبت شد که افراد حقیقی باید دارای دو شاخصه باشند؛ اول اینکه ملی و تاثیرگذار باشند و دوم اینکه عضو هیچ تشکل حزبی نباشند. در جلسه هفته گذشته شورای عالی اصلاح طلبان، این دو معیار و شاخص اصلا رعایت نشد.

نظر مخالف رئیس!

پارلمان اصلاحات نام طرحی است که اصلاح طلبان مدت هاست مشغول تدارک آن هستند. طبق گفته یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی قرار است پارلمان اصلاحات، نهاد بالادستی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شود.

طاهرنژاد درباره جزئیات پارلمان اصلاحات گفت: امیدواریم این طرح پس از اخذ مجوز از وزارت کشور، بتواند تا اواسط نیمه دوم سال جاری، اعلام موجودیت کند. با آغاز به کار پارلمان اصلاحات، تقریبا همه مسائل مربوط به اعلام مواضع و سیاست گذاری ها در جبهه اصلاحات، به پارلمان اصلاحات با مجمع عالی اصلاح طلبان محول خواهد شد.

   در جلسه گذشته کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، تقریبا دو سوم مواد اساسنامه پارلمان اصلاحات تصویب شد.

وی درباره اینکه چه کسانی و با چه شرایطی عضو پارلمان اصلاحات خواهند شد اظهار داشت: پارلمان اصلاحات یک شورای مرکزی دارد که این شورای به طور ماهانه جلسه خواهد داشت و مجمع پارلمان اصلاحات، سالی دو بار جلسه می گذارد و هر بار که جمع می‌شوند، سیاست‌های کلی اصلاح طلبان را تصویب می‌کنند؛ پس از این، شورای مرکزی پیگیری می کند تا این سیاست ها اجرایی شود. نمایندگان، وزرا، استانداران و سفیران ادوار اصلاح طلب و همچنین تعدادی از هنرمندان، دیگر اعضای پارلمان اصلاحات خواهند بود. ما ۳۰ حزب اصلاح طلب داریم که از هر حزب، ۱۵ نفر می‌آید که می شود ۴۵۰ نفر؛ ۵۰ نفر هم به دیگران اختصاص داده خواهد شد.

با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان، مشغول راه اندازی پارلمان اصلاحات هستند، عبدالله ناصری از مشاورین رئیس دولت اصلاحات در گفتگویی با سایت باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که «از نظر آقای خاتمی تنها مرجع برای تصمیم گیری و سیاست ورزی جبهه ای در جریان اصلاحات، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است و با هیچ جبهه و تشکل دیگری موافقت ندارد.»  

اظهارات ناصری در حالی مطرح شد که محمد خونچمن از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از تصویب همه مواد اساسنامه پارلمان اصلاحات در جلسه اخیر این شورا که در هفته جاری برگزار شد، خبر داد.

خونچمن تصریح کرد: تصویب نهایی طرح پارلمان اصلاحات جهت دریافت آخرین نظرات احزاب اصلاح‌طلب، به جلسه بعدی شورای هماهنگی (یکشنبه دو هفته بعد) موکول شد.

آخر و عاقبت آن ۲ میلیارد تومان

دولت در آخرین روزهای سال ۹۶، تصویب کرد که برای کمک به خانه احزاب ایران، مبلغ ۲ میلیارد تومان تخصیص داده شود. مدت ها از زمان آن مصوبه گذشت اما خبری از واریز نهایی آن به حساب خانه احزاب نشد تا اینکه هفته گذشته روز دوشنبه(۱۲ شهریور) کار یکسره شد؛ این خبر را بهرام سرمست در نشست خبری خود با رسانه ها عنوان کرد.

بهرام سرمست دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این هفته در نشست خبری از واریز نهایی ۲ میلیارد تومان به حساب خانه احزاب خبر داد.

وی در همین باره تصریح کرد: : بر اساس پیشنهاد خانه احزاب و توافق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، قرار است این یارانه به طور مساوی صرفا میان احزابی که خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده اند، تقسیم شود. بر همین اساس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، به طور تدریجی، مشغول ارسال لیست احزاب، که توانسته‌اند خود را با قانون جدید تطبیق دهند، به خانه احزاب است.

قدرتعلی حشمتیان نایب رئیس خانه احزاب ایران  درباره این یارانه گفت: از میان ۲۵۰ حزب موجود، پرونده ۵۱ حزب از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، برای دریافت یارانه، به خانه احزاب ایران ارسال شده است. سهمیه بقیه احزاب هم تا زمانی که وزارت کشور اسامی بقیه احزاب را به تدریج اعلام کند، محفوظ خواهد بود.

دل خون و صورت سرخ عارف

محمدرضا عارف این هفته در دیداری نیمه خصوصی با یک حزب اصلاح طلب، سخنان عجیب و متفاوتی به زبان آورد؛ آنقدر عجیب که مجبور به انتشار تکذیبیه بابت بیان آن ها شد. عارف که سکوت هایش، شهره شهر است، این بار در دیدار با  تعدادی از اعضای حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، انتقادات متفاوتی را نسبت به دولت بیان کرد.

عارف درباره کارنامه دولت و تاثیر آن بر مردم گفت: هر چند نقد مردم را می پذیریم چون مسئولیت داریم. از مردم هم بابت مشکلات عذرخواهی می کنیم چون دولتی را روی کار آوردیم که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رو در روی آن بایستیم. مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم.

دولت ناتوان

اصلاح طلبان مدتی است که انتقادات تند و غلیظی را به کارکرد دولت روا می دارند. هدف غالب این انتقادات، معطوف به عملکرد تیم اقتصادی دولت است. به نظر می رسد این رفتار، با نزدیک شدن به انتخابات آینده مجلس، تندتر هم بشود.

در همین باره عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با روزنامه «اعتماد» اظهار داشت: متاسفانه دولت کنونی توانایی کار کردن ندارد. این مدیران برای شرایط نرمال و عادی شاید دولت مناسبی باشد اما برای شرایط کنونی مناسب نیستند.

وی با اشاره به اختلافات درون دولت گفت: متاسفانه ما شاهد اختلافات گسترده در دولت هستیم. در کدام دولت این حجم از اختلافات وجود داشت؟ وزیر بهداشت علیه یک وزیر دیگر صحبت می‌کند وزیر راه علیه دیگری است. این داستان در اکثر موارد ادامه دارد. آیا این دولت امید دارد که حالا قصد تزریق امید به جامعه را دارد؟ این دولت نیاز به یک ‌سری تغییرات اساسی در درون خود دارد.