دیپلماسی‌ سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد

سیدحسین نقوی حسینی ، با اشاره به لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، گفت: باید یادآور شد ساختار وزارت خارجه آمادگی لازم برای اجرای سیاست های مرتبط با دیپلماسی اقتصادی را نداشت از است رو مورد انتقاد نمایندگان مجلس و همچنین کارشناسان بود.

دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد، اظهار کرد: بر این اساس اصلاح ساختار در وزارت امور خارجه شکل گرفت و معاونت اقتصادی ایجاد شد اما سفارتخانه های کشورمان هنوز در چارچوب دیپلماسی سیاسی گذشته حرکت می کنند و نتوانسته اند خودشان را با روند جدید مطابقت دهند.

وزارت امور خارجه می تواند بخشی از فشارهای تحریمی اقتصاد را کاهش دهد

وی با تاکید بر اینکه کشورمان هم اکنون به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده تحت فشار است، ادامه داد: از این رو می توان با فعالیت وزارت امور خارجه بخشی از این فشارهای تحریمی را از عرصه اقتصاد کاهش داد.

دستگاه دیپلماسی نتوانسته ماموریت های اقتصادی را بدرستی پیگیری کند

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه سفراء و وزارت امورخارجه نتوانسته اند ماموریت های اقتصادی خودشان را به درستی پیگیری کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه سرمایه گذاران بخش خصوصی بسیاری به نمایندگان مراجعه می کنند که خواستار ایجاد ارتباط با سفارتخانه های کشورمان هستند. به عبارتی بیان می کنند که اگر سفراء با فعالان اقتصادی ارتباط بیشتری داشته باشند می توان اقدامات تحریمی را خنثی کرد.

فرصت استفاده از ظرفیت مناطق مرزی برای خنثی کردن تحریم ها بلا استفاده مانده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همسایگان کشورمان در چارچوب مراودات اقتصادی در اولویت هستند لذا برای توسعه این عرصه اقدامات بیشتری انجام شود، خاطرنشان کرد: در واقع باید اذعان کرد که مناطق مرزی فرصت های خوبی برای رشد اقتصادی کشور ایجاد می کنند اما متاسفانه به دلیل اینکه برنامه ریزی درستی صورت نگرفته حوزه های مرزی که فرصت ساز هستند به رشد و توسعه نرسیده اند و مرزنشان نمی توانند نقش مهمی را ایفا کنند.