الشرق الاوسط: موگرینی و ظریف آمریکا را عصبانی کرده‌اند

روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن چهارشنبه در گزارشی به عصبانیت آمریکا بعد از توافق فرانسه، انگلیس و آلمان با چین و روسیه در ایجاد ساز و کار مالی جدید در اروپا برای کمک و اطمینان از ادامه تعامل تجاری قانونی با ایران از جمله صادرات نفت این کشور اشاره کرد.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط ، یک دیپلمات مطلع در این زمینه توضیح داد هدف از این اقدام دور زدن تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران در نوامبر (آبان) است که بر اساس آن واشنگتن می‌تواند دسترسی بانک‌های طرف معامله نفتی با ایران به نظام مالی خود را قطع کند.
یک دیپلمات ارشد فرانسوی نیز ادعا کرد که ایجاد همه گزینه‌های موجود برای نشان دادن به مقام‌های ایرانی مبنی بر «مفتوح بودن باب گفت‌گوها» مهم است.

«فدریکا موگرینی»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست با خبرنگاران گفت: «تصمیم برای راه اندازی چنین ساز و کاری قبلا گرفته شده و کارشناسان فنی دوباره برای هماهنگی این جزئیات دیدار خواهند کرد.»

وی در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز گفت: «به طور عملی، این بدان معنی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی را برای تسهیل معاملات مالی قانونی با ایران ایجاد خواهند کرد و این به شرکت‌های اروپایی اجازه می دهد تا بر اساس قوانین اتحادیه اروپا تجارت با ایران ادامه دهند و این باب می‌تواند برای دیگر شرکای نیز مفتوح شود.»

نخست وزیر بلژیک نیز امروز با انتقاد از تحریم‌های ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور گفت، آمریکا نمی‌تواند شرکای تجاری اروپا را انتخاب کند.
«چارلز میشل» نخست وزیر بلژیک روز چهارشنبه با انتقاد از تحریم‌های ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا، درباره برجام گفت، توافق هسته‌ای مسیر‌های گفت‌‌وگوی سیاسی در حمایت از آن‌هایی که خواهان یک ایران نوین و با اقتصاد قدرتمند هستند را باز می‌گذارد.