مروت سیاسی
24حزب و تشکل اسلامی اصولگرا با انتشار بیانیه‌ای اعلام آمادگی کردند به کمک قوا می‌شتابند و در حل مشکلات معیشتی مردم مشارکت می‌کنند. این تشکل‌ها تصریح کردند؛ حاضرند بدون هیچ توقعی دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات مدیریتی خود را برای برون‌رفت از مشکلات کنونی در اختیار دولت بگذارند.
این اولین بار است که تشکل‌های اصولگرا زیر یک سقف جمع می‌شوند تا برای آنچه به عنوان مشکلات و گرفتاری‌های مردم مطرح است، با همگرایی و هم‌افزایی، هم چاره‌جویی کنند و هم ظرفیت‌های خود را در اختیار دولت بگذارند.
معمول بر این است که در هر رقابت سیاسی وقتی رقیب، حریف خود را در مخمصه می‌بیند، زبان به طعنه و کنایه می‌گشاید و شروع می‌کند به نمک‌پاشی روی زخم ناکارآمدی، ناکاربلدی و اشتباهات عمدی و غیرعمدی طرف خود، تا در انتخابات بعدی موقعیتی برای خود دست و پا کند، اما در این موقعیت حساس که نظام و انقلاب و اسلام از سوی دشمنی دیرین و کینه ‌توز مورد هجوم 
همه ‌جانبه است، جایی برای بی ‌مروتی سیاسی و بداخلاقی باقی نمی‌گذارد. بیانیه تشکل‌های همسوی اصولگرایی نشان می‌دهد آنها به مصالح و منافع ملی فکر می‌کنند و از دشمنی خبیث مثل آمریکا غافل نیستند. پیش از این نیزجمعی از اقتصاددانان کشور فارغ از گرایش‌های سیاسی خود با پیشنهادهای مشخص و کارگشا دولت را دعوت به اهتمام برای حل مشکلات معیشتی مردم کردند و از رئیس‌جمهور خواستند از رهاشدگی کارها جلوگیری کند و از مسئولیت‌های کلیدی و قانونی خود شانه خالی نکند.
آنها راه‌حل‌های مشخص و شفاف خود را برای برون‌رفت از "اغتشاش در قیمت‌ها"، "به‌هم‌ریختگی بازار" و "بی‌‌انضباطی در مدیریت اقتصادی کشور" مطرح کردند، اما هیچ علامتی از دولت برای شنیدن صدای آنها و پذیرش راه‌حل‌های آنان دیده نشد. تشکل‌های اصولگرا به دولت اعلام می‌کنند حاضرند هر کمکی از دستشان ساخته است در حل مشکلات مردم دریغ نکنند، اما احزاب و گروه‌های ائتلافی که این دولت را پدید آورده‌اند، شروع کردند به چنگ انداختن به صورت هم و زبان به طعن و لعن هم گشوده‌اند.
حزب کارگزاران که بیشتر کادرهای آنان در دولت و بدنه دولت حضور دارند، رسما رئیس دولت را "سرگشته و فاقد کفایت" و "دولت بزم" معرفی می‌کند.
اصلاح‌طلبان یک ضلع دیگر ائتلاف با دولت در نقد عملکرد اقتصادی آنچنان پیش رفته‌اند که منتقدان واقعی به گرد آنها هم نمی‌رسند. این دو جماعت در حالی دولت را زیر حملات خود گرفته‌اند، که با آنکه مسئولیت‌های کلیدی در ارکان دولت دارند، کاری برای حل مشکلات مردم نمی‌کنند. با آنکه هزار راه نرفته دارند، با آن که سیاست‌های کلی رهبری در حوزه‌های اقتصادی روشن و شفاف است، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای شفابخش است، رهنمودهای رهبری در دیدارهای متعدد با هیئت دولت و نیز ملاقات‌های جداگانه با وزرا امر پنهانی نیست،‌ اما عملا تحرکی برای نبرد با "جنگ هوشمند" آمریکا در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دیده نمی‌شود.
تلگرام و دیگر رسانه‌های مرتبط با دشمن، مرتب برای یک جنگ تمام‌عیار روانی تولید محتوا می‌کنند. آنها در دی‌ماه سال گذشته و نیز مردادماه همین سال یک حرکت کور شورشی در خیابان‌ها را کلید زدند، مردم آنها را تنها گذاشتند و نیروهای امنیتی و قضائی هم تحرک منافقین و ضدانقلاب و سربازان نتانیاهو در تهران را با سه سوت جمع کردند،‌ اما سرشاخه‌های فتنه، در فضای مجازی آزادانه دولت را به بازی می‌گیرند. قیمت طلا و ارز را تعیین می‌کنند و برای هر کالایی که اراده کنند، قیمت‌سازی می‌کنند.
آنها احتکار دولتی، بخش خصوصی و خانگی را تشویق و تحریص می‌کنند،‌ اما از آن طرف دولت هیچ اقدامی برای برخورد با این جریان پلید رسانه‌ای نمی‌کند.
رئیس قوه قضائیه در مواضع هفتگی خود در دوشنبه گذشته با اولتیماتوم به آنها اعلام کرد  گردانندگان سایت‌های قیمت‌ساز ارز، مفسد اقتصادی هستند و با آنها برخورد می‌شود. این موضع را از سوی قوه قضائیه به فال نیک می‌گیریم، اما دولت هم باید در این مورد به قوه قضائیه کمک کند.
هنوز عده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی دنبال راه‌حل‌های سیاسی هستند. سقوط قیمت دلار و طلا نشان داد راه‌های اقتصادی زیادی وجود دارد که می‌توانیم شرارت دشمن را مهار کنیم.
کج ‌فهمی، غرور و نپذیرفتن خطا و بی‌عملی دولت، خسارات وارده به اقتصاد کشور به‌ ویژه کاهش ارزش پولی ملی را افزایش داده است. خط نفوذ نمی‌گذارد  تصمیم‌ گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به سمت حل مشکلات مردم برود. دشمن همه چیز را در فضای مجازی به بازی گرفته و کنترل می‌کند. دولت باید جنگ هوشمند اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دشمن را جدی بگیرد.
فردا گردهمایی 100 هزار نفری بسیجیان برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن در استادیوم آزادی برگزار می‌شود. عنوان این گردهمایی، "مانور خدمت" است. آیا دولت دست دراز شده میلیون‌ها بسیجی برای برون‌ رفت از مشکلات را می ‌فشارد؟
دولت باید فکری برای پاسخگویی به دست‌هایی که از روی مروت، جوانمردی و فتوت سیاسی به او می ‌خواهند کمک کنند، بنماید.

محمدکاظم انبارلویی