آمریکا حاضر به مذاکرات عادلانه‌ با ایران نیست

تحریم ها علیه صادرات نفت ایران به اقتصاد این کشور ضربه می‌زند. ولی آیا آمریکا به هدفش برای ایجاد تغییر در رژیم فعلی تهران می رسد؟

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت سیاست آمریکا برای ایران تحت فشار گذاشتن این کشور برای تغییر رفتار رژیم فعلی آن است نه براندازی آن. ولی طبق نظر امیلی هاتورن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا ، ایجاد هرگونه تغییر واقعی چه در رفتار ایران و چه در تغییر رژیم بسیار مشکل خواهد بود.

هاتورن گفت:« هم اکنون هم شاهد تاثیر قابل ملاحظه قدرت اقتصادی این تحریم‌ها بر ایران هستیم. آمریکا می خواهد از این تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای تغییر رفتار ایران به آنچه خودش می‌خواهد استفاده کند».

هاتورن اضافه کرد:« ممکن است با گذشت زمان ایران تحت فشار تحریم‌ها به مذاکره با امریکا فکر کند ولی در حال حاضر سعی می‌کند به کانالهای دیگری تکیه کند مثل آن دسته از متحدانش که موافق سیاست های تهران هستند. ایران تمام راهها را برای دوری از مذاکره مستقیم با آمریکا امتحان می‌کند چون مطمئن است آمریکا مذاکرات عادلانه‌ای با آنها نخواهد داشت».

امریکا هم به نوبه خود به دنبال معامله سفت و سخت تری با ایران در مقایسه باگذشته است.

هاتورن گفت:« از نظر آمریکا معاهده اتمی ایران که در سال 2015 امضا و در سال 2016 اجرایی شد ، برای کنترل موشک های بالستیک ایران و حمایت آن از شبه‌نظامیان کافی نیست. بنابراین به دنبال قراردادی محکمتر هستند. چیزی بالاتر از یک قرارداد».

دولت ترامپ هفته گذشته پس از عقب نشینی از یک پروتکل دادگاه بین‌المللی لاهه و خارج شدن از قرارداد دوستی 1955 با ایران ، صراحتا گروه‌ها و هیئت های چندجانبه را کنار گذشت.

عامل این حرکت از سوی آمریکا ، رای دادگاه بین المللی لاهه در مورد واشنگتن بود که باید اطمینان دهد تحریم هایش علیه ایران به کمک های انسان دوستانه یا امنیت هوایی این کشور ضربه نزند. این رای الزام آور است ولی قابل اجرا نیست.