صالحی: ۷ هزار لینک متخلف بازی رایانه‌ای به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شد

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به سوال  نصرالله پژمانفر در خصوص نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن گفت: در موضوع بازی‌های رایانه‌ای در حوزه نظارت بر بازی‌های خارجی 15 ناشر مجوز دارند که با توجه به استعلاماتی که از آنها صورت گرفته در فضای بازیهای خارجی به آنها مجوز اعطا شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازی رایانه‌ای پیش از انتشار به صدور پروانه انتشار نیاز دارد، افزود: در این بخش رده بندی سنی صورت می‌گیرد و به این شکل به امکان انتشار بازی‌های رایانه‌ای مجوز داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی های رایانه ای موبایلی نظارت تا 7 روز پس از عرضه رخ می دهد، بیان کرد: در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی پیش از انتشار صورت می‌گیرد و رده بندی سنی اعمال می‌شود که در این حوزه از مجموع 10500 بازی بررسی شده، 215 بازی ممنوع اعلام شده و مابقی بازی‌ها مجاز شدند.

صالحی با بیان اینکه بر بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی داخلی و خارجی نظارت انجام می‌شود، اظهار داشت: بنیاد بازی‌های رایانه ای، نظام رده بندی سنی را انجام می دهد تا خانواده‌ها و بازی‌کنندگان در این فضا اعمال نظارت بر خانواده و مصرف داشته باشند که بیش از 18 هزار بازی موبایلی نظام رده بندی اخذ کردند.

** 440 واحد متخلف بازی‌های رایانه‌ای به مراکز انتظامی معرفی شدند

وی با تاکید بر اینکه بنیادملی بازی‌های رایانه‌های بر فضای مراکز توزیع فیزیکی و فروشگاه‌ها نظارت می‌کند، افزود: در سال گذشته 35 هزار فروشگاه و بیش از 4500 گیم نت مورد بازرسی قرار گرفتند که حدود 440 واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شدند.

صالحی ادامه داد: در حوزه نظارت بر فضاهای مجازی حدود 7 هزار مورد لینک که متخلف بوده در سال 96 به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه یک روند قابل توجه در حوزه نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای شکل گرفته که ممکن است جامع نباشد، تاکید کرد: در فضاهای مجازی و حقیقی متخلفانی وجود دارند، به ویژه در فضای مجازی که امکان ایجاد آدرس‌‌های جدید و فضاهای خودساخته برای آنها وجود دارد و امر نظارت را سخت‌تر می‌کند، اما اقداماتی که در حوزه نظارت بر فضاهای مجاز و غیرمجاز صورت گرفته، رو به جلو پیش رفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ترویج جریان بازی سازی ایرانی برای کمک به فضای اقتصاد و فرهنگ، دغدغه‌ای مهم و اساسی است، افزود: با همین نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر رو به جلویی در مسیر حمایت‌ها طی کرده است، به طوری که در سال 90 در جشنواره سالانه بازی‌های رایانه‌ای 94 بازی داخلی وجود داشت اما در سال گذشته 190 بازی رایانه‌ای داخلی وجود داشته که این روند رو به جلوی داخل در حوزه بازی‌های رایانه‌ای را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال 94 در حدود 11 درصد بازار داخلی توسط بازی‌های ایرانی تامین می‌شد که گردش مالی آن حدود 460 میلیارد تومان بود، ادامه داد: در سال 96  در حدود 14 درصد بازی ایران در این بازار دخالت داشتند، یعنی سهم ما در طی دو سال 3 درصد افزایش داشته و بازار 920 میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

صالحی با تاکید بر اینکه روند بازی‌های داخلی ایرانی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی از لحاظ سهم بازار، کیفیت و کمیت داشته است، تصریح کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیرسازی‌ها نقش مهمی داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد نظارتی در حوزه مذکور گفت: بر اساس مسئولیت‌های قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موضوع نظارت به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اخیرا شورای هماهنگی با حضور نهادهای وابسته به موضوع بازی و متشکل از 4 کمیته تشکیل شده است، گفت: همه مشکلاتی که در فضای بیرونی مشاهده می‌شود صرفا در فضای مجازی نیست، به عنوان مثال 250 بازی از بین 10 هزار بازی که از مجموعه مذکور درخواست مجوز داده بودند به عنوان بازی غیرمجاز اعلام شدند.

صالحی با بیان اینکه شاهد عرضه‌های غیرمجاز هستیم، ادامه داد: از طریق نظارت‌های فیزیکی و البته فضای مجازی درصدد برطرف کردن مشکلات هستیم ، به عنوان مثال بیش از 6 هزار لینک شناسایی و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه شاید تخلفاتی پیش بیاید که دور از نظارت باشد اما در تلاش هستیم تا خلاء‌های موجود را برطرف کنیم، افزود: در این بین روند حمایتی نیز در دستورکار است؛ لذا می‌توان اذعان کرد پیشرفت دربرگیری سهم بازی‌های ایرانی در بازار بازی‌های رایانه‌ای از یک درصد به 14 درصد بیانگر این مهم است.

**نظارت‌های پایه بر این مراکز و سامانه‌ها اعمال می‌شود

وزیر ارشاد ادامه داد: نظارت‌های پایه بر این مراکز و سامانه‌ها اعمال می‌شود. ما در بخش فیلم و سریالهای ایرانی همه فیلم‌ها و سریال‌ها را پیش از بارگذاری بازبینی می‌کنیم. این فیلم‌ها باید پروانه نمایش داشته باشند تا امکان عرضه در فضای سامانه ویدیویی را داشته باشند. اما در فیلم و سریال‌های خارجی بیشتر آنها از نمایش خانگی مجوز دارند ولی در مورد فیلم‌های روز به دلیل رقابت با سامانه‌های دیگر نظارت پسینی اتفاق می‌افتد.

وزیر ارشاد همچنین خاطرنشان کرد:‌ احیانا ما اگر به تخلفی برخورد کنیم، در زمان کوتاهی با آن برخورد می‌کنیم. اما از 60 هزار مورد بارگذاری شده میزان تخلفات درصد بسیار محدودی نسبت به حجم کل داشته است. ما باید حوزه سامانه‌های ویدیویی را به عنوان یک فن آوری ارتباطی جدی بگیریم و اقتضائات آن را هم در نظر داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل‌های روشنی برای نظارت بر سامانه‌های ویدیویی تنظیم شده، خاطرنشان کرد:‌ گزارش ما فقط بر مبنای گزارش های بیرونی نیست بلکه گزارش‌های پیوسته داخلی هم داریم و برای بالا بردن سهم نظارت پسینی رصد و مانیتورینگ قوی دراین زمینه داریم.

**اقدامات متعددی برای نظارت بر سامانه‌های ویدئویی انجام شده است

وی در ادامه در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر درباره علت عدم نظارت بر سامانه ویدئویی، اظهار داشت: ما همواره ویژگی آنلاین بودن سامانه‌های ویدئویی را مورد توجه قرار دادیم و بر این مسئله واقفیم که از طریق فضاهای موبایلی هم امکان دیده شدن این فیلم ها وجود دارد.

وی افزود: مرکز سامانه‌های آنلاین ویدئویی، این فیلم ها را مورد رصد قرار می دهد و پس از اعطای مجوز بارگذاری می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما اقدامات متعددی برای نظارت بر سامانه‌های ویدئویی انجام دادیم، تصریح کرد: برای مثال، آئین‌نامه نظارت بر نمایش از سال 83 تصویب شده و ما آن را مورد توجه قرار دادیم. در این راستا آئین‌نامه دیگری در سال 96 تهیه و ابلاغ کردیم.

صالحی تأکید کرد: در حوزه فیلم‌ها و سریال‌ها قطعاً قبل از بارگذاری، بازبینی می شوند و باید این فیلم ها پروانه نمایش داشته باشند و ما هم همواره این مسئله را مورد توجه قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه این نظارت بر فیلم‌ها و سریال های خارجی هم اجرا می شود، یادآور شد: ما اگر در پخش این فیلم‌ها تخلفی ببینیم، برخورد لازم را انجام می دهیم اما از مجموع 60 هزار مورد فیلم بارگذاری شده در این سامانه‌ها، میزان تخلفات صورت گرفته درصد بسیار کمی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما در حوزه مسئولیت‌های قانونی خود مکلفیم و تلاش می کنیم در این راستا گام برداریم، اظهار داشت: دستورالعمل های روشنی برای بررسی محتوای سامانه‌های ویدئویی تنظیم کردیم تا مسیری که قانون برای ما در نظر گرفته است، اجرایی شود.

**سامانه‌ رصد هوشمند سامانه‌های ویدئویی راه‌اندازی می‌شود

صالحی افزود: قرار است طی هفته‌های آینده سامانه‌ای در این باره راه‌اندازی شود که فرصت رصد هوشمند سامانه‌های ویدئویی را در اختیار ما قرار دهد.

وی تصریح کرد: سامانه‌های ویدئویی و حوزه نمایش خانگی فرصت‌هایی را برای تولید داخلی فراهم کرده و اگر این سامانه‌ها وجود نداشته باشند، فضا برای مراکز غیرمجاز فراهم می‌شود تا مردم صرفاً مصرف کننده فیلم‌های خارجی باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما باید به این نکته توجه کنیم که تضعیف سامانه‌های ویدئویی مجوزدار به نفع سامانه‌های خارجی است که هر فیلمی را که می‌خواهند ترویج دهند و مشکلات عدیده‌ای را برای فرهنگ ایجاد کنند.