درنگ در پاکسازی کامل ادلب به دلیل حفظ جان غیر نظامیان است
نام ادلب این روزها به عنوان آخرین سنگر تروریست ها در سوریه شنیده می شود، چراکه این منطقه به محلی برای تجمع مخالفان دولت دمشق با ملیت های مختلف تبدیل شده است. در راستای مقابله با این گروههای تروریستی ایران، روسیه و ترکیه سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند و در نشست های مختلف به رایزنی در رابطه با راههای برون رفت از بحران سوریه به مذاکره می پردازند. در ششمین نشست مذاکرات آستانه که در تهران برگزار شد،در سوچی بر سر ایجاد مناطق غیرنظامی و کمیسیون قانون اساسی توافق شد.

سیدهادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه احتمال حمله نظامی به ادلب در سوریه را ضعیف قلمداد کرد و گفت: در نتیجه توافق انجام شده در تهران، دیپلماسی جایگزینی برای حمله نظامی به منظور حل بحران ادلب در نظر گرفته شد.

وی در زمینه محورهای مورد مذاکره در نشست آستانه، اظهار کرد: درنشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه؛ بنابر پیشنهاد آنکارا منطقه‌ای به وسعت 15 الی 20 کیلومترمربع به عنوان منطقه امن دراختیارغیرنظامی‌ها و معارضان خلع سلاح شده سوری قرارگرفته است و پلیس ترکیه با همراهی نیروهای نظامی روسیه مشغول گشت زنی و نظارت بر حسن انجام این توافق درمنطقه هستند.

افقهی گفت: طبق توافق سران سه کشور، مسلحان باقی مانده در ادلب باید در یک بازه زمانی خاص سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل دولت سوریه دهند و به تازگی بعضی از گروه های تروریستی از جمله احرارالشام قرار را پذیرفته اند، اما جبهه النصره که حدود دوسوم ادلب را دراختیاردارد با زمین گذاشتن سلاح ها مخالفت کرده اند.

کارشناس مسائل  سیاسی ادامه داد: باتوجه به‌اینکه تروریست‌های غیرسوری می‌دانند که درصورت کنار گذاشتن سلاح، به کشورهای خود تحویل داده خواهند شد و سرنوشتی جزاعدام و حبس ابد درانتظارشان نخواهد بود، همچنان زیر پرچم گروه تکفیری جبهه نصره باقی مانده اند.

وی با اشاره به صحبت های اخیر بشاراسد درباره موقتی بودن توافق ادلب افزود: منطقه ادلب تا‌ابد برای تروریست‌ها امن نخواهد ماند و ارتش سوریه حق دارد که زمین خود را از چنگ تروریست ها خارج کند. درنگ فعلی سوریه برای مقابله با گروههای مسلح به موضوع حفظ جان غیر نظامیان این منطقه بازمی گردد.

افقهی عنوان کرد: حدود 10 الی 15 هزار نفر از تروریست‌هایی که در ادلب حضور دارند غیر سوری هستند و  تاکنون تصمیمی درباره آینده آنها گرفته نشده است.

کارشناس مسائل سیاسی  گفت:به عقیده من آنکارا به دنبال اتفاقی در سوریه است تا تروریست های ادلب بتوانند نیرو از دست رفته خود را بازیابی کنند و این توافق ضمنی بین دولت اردوغان و تروریست ‌هاست.بنطر می رسد آنکارا از ابتدا به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد و سهم خواهی از سوریه بوده‌است و هم اکنون هم در عفرین و الباب حضورگسترده‌ای دارد.