برنامه مسکو برای برگزاری نشست با ایران و ترکیه

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با مذاکره‌کنندگان ایران و ترکیه، روند آستانه را مناسب‌ترین چهارچوب برای حل بحران سوریه دانست.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، «سرگئی لاوروف» این اظهارات را در دیدار با نمایندگان و مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و ترکیه در امور سوریه مطرح کرد.

«حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران و «اونال سادات» معاون وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه 23 اکتبر (اول آبان‌ماه) به منظور انجام یکی سری مذاکرات سه‌جانبه با نمایندگان روسیه درباره سوریه وارد مسکو شدند.

ایران، ترکیه و روسیه از سال گذشته روندی را در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در مناطق مختلف سوریه آغاز شده و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌‌شنبه) در دیدار با مذاکره‌کنندگان ایران و ترکیه تأکید کرد: «تا کنون نشست‌های مختلفی علاوه بر آستانه در شهرهای تهران، سوچی و استانبول به منظور تضمین اجرایی شدن راه‌حل بحران سوریه برگزار شده است.»

لاوروف همچنین تصریح کرد: «تمام ناظران بین‌المللی به این مسئله اذعان داشته‌اند که چهارچوب آستانه اصلی‌ترین و مهمترین فرایند برای پیشبرد راه‌حل بحران سوریه است».

وزیر خارجه روسیه علاوه بر این ابراز امیدواری کرد که با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و ترکیه در مسکو شرایط برای دستیابی به راه‌حلی پایدار برای برقراری صلح دائمی در سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت محقق شود.

ادامه این نشست پس از خروج خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها از محل برگزاری این دیدار، پشت درهای بسته برگزار شد.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد، مسکو در تدارک نشست سه‌جانبه جدیدی در سطح رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه در چهارچوب آستانه است.