آمریکایی ها در رابطه با ایران نقش پلیس بد را بازی می‌کنند

پرویز سروری، دبیرکل جمعیت رهپویان درباره اطمینان آمریکا از عدم فعالیت‌های ایران در بحث هسته‌ای و عدم خروج از برجام اظهار کرد: متاسفانه دولت رفتارهایی از خود نشان داده است که موجب اطمینان آمریکا از عدم خروج ایران در برجام شده و این دلیلی شده که سطح توقعات آمریکا افزایش پیدا کند.

عضو شورای مرکزی حزب رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: آمریکا به این جمع بندی رسیده است که ایران در هر شرایطی موافق به ادامه برجام است، این مسئله به عقیده من این مسئله به مواضع‌ ما در گذشته برمی‌گردد چراکه به شکلی همه ظرفیت‌های خود را در سبد برجام قرار دادیم، همچنین در مواضعمان به گونه‌ای مسائل را مطرح کرده‌ایم که جمع‌بندی طرف مقابل عدم خروج ما از برجام بوده است.

فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه قدرت چانه زنی ما به دلیل اتخاذ این مواضع به شدت کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها هر روز بر طبل زیاده‌خواهی‌های خود می نوازند و مطالباتشان را افزایش می‌دهند و از طرفی با بی‌حیایی از برجام خارج می‌شود و از سویی دیگر درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها علیرغم اینکه برجام به امضای چند کشور بزرگ دنیا و به تصویب سازمان ملل رسیده بود، از آن خارج شده و سپس با کمال بی‌حیایی مطرح می‌کنند که ایرانی‌ها باید به میز مذاکره بازگردند.

سروری خاطرنشان کرد: باید به آمریکایی‌ها گفت که ما برای کدام مذاکره پای میز بنشینیم، شما هر زمان که دلتان خواست به صورت یک طرفه از قرار داد خارج می‌شوید.

فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: آمریکایی تمامی نیازها و مطالبات خود را اخذ کرده، سپس نوبت به پرداخت خودشان که می‌رسد از آن سرباز می‌زنند.

وی ادامه داد: همه این موارد نشان می‌دهد مذاکره زیر دندان آمریکایی ها شیرین آمده و به دنبال آن هستند که از توانمندی‌های ما بکاهند و خودشان هم پرداختی نداشته باشند،لذا مذاکره در فرهنگ آمریکایی ها یعنی دریافت و نه پرداخت.

عضو شورای مرکزی حزب رهپویان انقلاب اسلامی گفت: به این دلیل آنها از برجام خارج می شوند و مدعی مذاکره در موضوعات دیگر می‌شوند، از این جهت معتقدم رفتار ها ما باعث شده که آنها به این تحلیل برسند.

سروری با اشاره به ارتباط میان طولانی‌تر کردن ساز و کار ویژه مالی اروپا و اطمینان پمپئو از عدم خروج ایران از برجام اظهار کرد: در گذشته بار‌ها این موضوع را مطرح کرده‌ام که تقسیم کاری بین اروپا و آمریکا صورت گرفته است، عملا آمریکایی‌ها در رابطه با ایران نقش پلیس بد و اروپایی‌ها هم نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند اما هر دو معتقدند هر چه این موضوع طولانی شود اقتصاد ایران آسیب می بیند، نه اقتصاد اروپا و آمریکا.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران متاسفانه به دلیل رفتارهای غلط دولت به شدت شرطی شده و با برجام گره خورده است، از این جهت با طولانی‌تر کردن اقداماتی که اروپا باید انجام دهند اتفاق خاص نمی‌افتد.

سروری با بیان اینکه با طولانی‌تر شدن اقدامات اروپایی تنها ایران ضربه‌ می‌بیند، اظهار کرد: مسئله اصلی ما تحریم‌های آمریکایی است اما هدف آنان طولانی کردن اقداماتی است که اروپایی‌ها باید انجام دهند تا اقتصاد ایران بیشتر از این در حالت تردید و شک باقی بماند.