تحلیل رسانه‌‌ها از عقب نشینی ترامپ

دور دوم تحریم های آمریکا که صنعت نفت، گاز و نظام بانکی ایران را هدف قرار داده، 14 آبان آغاز شدند.

آمریکا معافیت نامه های موقتی را به هشت کشور چین، ژاپن، تایوان، هند، ایتالیا، یونان، ترکیه و کره جنوبی اعطا کرد تا بتوانند به وارد کردن نفت از ایران ادامه دهند.

آمریکا در تازه ترین اقدام افغانستان را نیز از این تحریم ها معاف کرده است. هرچند هدف از اعطای این معافیت ها بیشتر به عنوان تلاشی از سوی واشنگتن برای پایین نگه داشتن قیمت نفت در بازارهای جهانی تلقی می شود اما رسانه های آمریکایی در تحلیل هایی این اقدام را در قالب عقب نشینی تحریمی دولت ترامپ تعبیر کرده اند.

** تسلیم آمریکا در برابر واقعیت های ژئوپلتیک و اقتصادی

تارنمای خبری – تحلیلی آکسیوس در مطلبی ضمن اشاره به پوچ بودن تهدیدهای ضدایرانی ترامپ و کابینه اش، نوشت: پس از 6 ماه مطالبه از کشورهای خارجی برای توقف کامل واردات نفت از ایران تا تاریخ 5 نوامبر (14 آبان)، دولت ترامپ در نهایت در برابر واقعیت های تلخ ژئوپولتیکی واقتصادی سر تعظیم فرود آورد.

این تارنمای آمریکایی با اشاره به استیصال واشنگتن، ادامه داد: هرچه دولت ترامپ در کارزار «فشار حداکثری» خود علیه ایران موفق تر باشد، قیمت نفت و گاز بیشتر خواهد شد چیزی که به ضرر مشتریان آمریکا بوده و می تواند به رکود جهانی منجر شود. این اقدام همچنین می تواند بیش از پیش خشم آن دسته از متحدان آمریکا که به توافق هسته ای پایبند مانده و می خواهند ایران را نیز در این توافق نگه دارند، برانگیزد.

به نوشته آکسیوس، جریمه های سختگیرانه بیشتر؛ اتحادیه اروپا و سایرین را به تلاش برای دورزدن سامانه مالی آمریکا ترغیب خواهد کرد.

تمام این عوامل واشنگتن را برآن داشته است تا ازموضع سختگیرانه خود عقب نشینی آشکاری داشته باشد.

**بولتون ناکام

آن طور که به نظر می رسد «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و هم کیشان ایران ستیز وی در عمل به عقب نشینی کاخ سفید از لفاظی های تند تحریمی خود در قبال ایران اذعان داشته و از آن خشمگین اند.

«واشنگتن اگزمینر» چندی پیش در همین راستا در یادداشتی عنوان کرد که صدور معافیتنامه های تحریمی برای هشت کشور، موجب یاس و ناامیدی ایران ستیزانی چون بولتون شده است.

**اذعان به عقب نشینی

تارنمای نشریه محافظه کار «واشنگتن فری بیکن» نیز اعتراف کرد که وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا در صدد کاستن از تاثیر تحریم ها هستند.

مقام های آمریکایی چندی پیش در گفتگو با نشریه محافظه کار«واشنگتن فری بیکن» اذعان کردند که مقام های ارشد وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا در برابر فشارها از جانب متحدان اروپایی وایران، تسلیم شده اند.

تارنمای این نشریه که خط مشی ضدایرانی را دنبال می کند، نوشت: به گفته چندین نفر از مقام های آمریکایی ،دولت ترامپ در نظر دارد تا با اعطای امتیازاتی به ایران امکان فرار از تحریم های اقتصادی عمده را برای این کشور فراهم کند.این امتیازها خشم ایران ستیزان کنگره و دولت را برانگیخته است.

فری بیکن در ادامه نوشت: همین چند ماه پیش بود که مقام های دولتی در گفتگو با این نشریه گفتند با توجه به تمایل ترامپ برای به صفر رساندن صادرات ایران، هیچ گزینه ای برای اعطای معافیت تحریمی در کار نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، آمریکا که پیشتر اعلام کرده بود از چهارم نوامبر (13 آبان) هیچ کشوری اجازه ندارد حتی یک بشکه نفت از ایران خریداری کند، پس از مواجه شدن با مخالفت های جهانی از موضع خود عقب نشینی و هشت کشور را از تحریم های نفتی معاف کرد.

ترکیه، تایوان، کره جنوبی، ایتالیا، یونان، چین، هند و ژاپن کشورهایی هستند که وزارت خزانه داری آمریکا به طور رسمی آنها را از تحریم نفتی خود معاف کرده است.

«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه 2 نوامبر (11 آبان) اعلام کرد پس از اعمال مجدد تحریم های نفتی علیه تهران، به صورت موقت به هشت کشور اجازه خرید نفت خام از ایران داده خواهد شد. طبق قوانین آمریکا این استثنا می تواند به مدت 180 روز اعطا شود.