تصمیم دولت برای حقوق و دستمزدها

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز شنبه با تبریک و تهنیت ماه ربیع المولود به محضر ملت بزرگوار ایران و عاشقان خاندان رسالت ، گفت: مردم ایران دقیقاً به عکس عمل کرده و با استقامت و ایستادگی خود کاملا روشن کردند این هیات حاکمه آمریکا است که به فکر فشار و ظلم بر ملت ایران است.

رئیس جمهور افزود: آمریکایی ها با تحریم های نابجا و غلط خود و هدف قرار دادن سیستم بانکی و صادرات نفت و برخی دیگر از اقلام صادراتی که مرتبط با درآمد و منابع کل کشور  و واردات کالاهای اساسی است، می‌خواهند بر زندگی و معیشت روزمره مردم تأثیر منفی بگذارند.

روحانی تاکید کرد: بنابراین، این حرف که آمریکا به دنبال فشار بر مردم نیست و به دنبال فشار بر نظام و حکومت است، کاملاً ناصحیح و نادرست است و خودشان در عمل این واقعیت را آشکار کردند.

وی اظهارداشت: نکته دوم  و بسیار مهم این بود که این دور تحریمی که به اصطلاح آنها از پنجم نوامبر آغاز شد، هیچ تأثیری در روند اقتصادی کشور نداشت چون آمریکایی‌ها هر چه تیر در ترکش داشتند، قبلاً علیه ملت ایران رها کرده بودند و چیز جدیدی نداشتند که ارایه کنند و لذا ناچار شدند یک لیست بلندبالایی را درست کنند، از یک طرف نام بانک‌هایی را ببرند از یک طرف شعبات بانک‌ها را اضافه کنند و  از یک طرف نام یک شرکت هواپیمایی را ببرند و از طرف دیگر شماره سریال هواپیماها را ذکر کنند تا صفحه را پرکنند. این شیوه کار و نحوه این اعلام نشان می دهد که هدفشان صرفا تاثیر روانی علیه ملت ایران است.

رئیس‌جمهور گفت: نکته بعدی اینکه روشن شد آمریکایی های نمی توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

روحانی اظهارداشت: مسئولین جمهوری اسلامی ایران از روز نخست می گفتند که آمریکا قادر نیست صادرات نفت ایران را به صفر برساند و در مقابل آمریکایی‌ها مرتب تکرار می‌کردند که ما این کار را انجام می‌دهیم اما  اخیرا خودشان اعتراف کردند که نمی توانیم نفت ایران را به صفر برسانیم.

وی  تصریح کرد: استدلال آنها این بود که اگر نفت ایران را به صفر برسانیم،‌ قیمت هر بشکه نفت به 150 دلار افزایش پیدا می‌کند و این تبیین همان حرفی است که از روز اول ‌گفتیم که آمریکا قادر نیست، نفت ایران را صفر کند و در منطقه یا نفت همه صادر می‌شود و یا اگر نفت ایران متوقف شود، ‌بقیه هم دچار مشکل خواهند بود.

 رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها به دلیل اینکه مورد هجمه افکار عمومی دنیا قرار گرفته بودند، ناچار شدند عقب‌نشینی دیگری را انجام دهند و بگویند که موضوع مواد غذایی، مسأله دارو و تجهیزات پزشکی استثناء است که البته حرف آنها نادرست است چراکه وقتی سیستم بانکی را تحریم می‌کنند، همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

روحانی خطاب به ملت بزرگ ایران خاطرنشان ساخت: در زمینه  کالاهای اساسی و مورد نیاز و ضروری مردم هیچ مشکلی نداریم و انبارهای ما برای تامین کالاهای اساسی مردم برای ماه‌های طولانی ، از همیشه بیشتر آمادگی دارد و برای تولید کالاهای اساسی، واردات کالاهای اساسی و دارو و سایر نیازمندی‌ها، مشکلی نداریم.

رئیس جمهور افزود: امروز بحمدالله ‌وضعیت تولید در کشور نسبتاً شرایط خوبی دارد و صادرات در هفت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است که افزایش به معنای، افزایش تولید و افزایش کسب و کار مردم است.

وی  همچنین گفت: امسال توانستیم پول گندم‌کاران را به موقع پرداخت کنیم و این به معنای آن است که زندگی کشاورزان رونق می گیرد و برای سال آینده نیز تمهیدات لازم در زمینه اقلام کشاورزی و خرید تضمینی محصولات مدنظر قرار گرفته است.

روحانی اظهار داشت: از طرف دیگر امروز برای مردم روشن شد که تبلیغات آمریکایی ها درباره 13 آبان و 5 نوامبر، صرفا یک تبلیغات در مسیر  جنگ روانی بود و فشارهای اقتصادی که تبلیغ می شد از این تاریخ اعمال خواهد شد، همان فشارهای اقتصادی است که از ماه‌ها پیش علیه ایران اعمال می‌کردند و باز هم آن را ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: هر چه زمان بگذرد هم مسئولین برای جبران مشکلاتی که برای مردم پیش آمده آماده‌تر می‌شوند و هم مردم استقامت‌شان در برابر این توطئه‌ها بیشتر خواهد شد. آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده به خوبی خواهند فهمید که راه غلط و اشتباهی را انتخاب کردند. این مسیر، ‌ملت ایران را خسته نمی‌کند، ملت را برای تولید بیشتر و برای اینکه روابط نزدیک‌تر با همسایگان و کشورهای دوست داشته باشد، آماده می‌کند.

روحانی در ادامه تصریح کرد: در جلسه امروز سران سه قوه، در خدمت ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و ریاست محترم قوه قضائیه، یکی از مباحث مهم، بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور و ترسیم نقشه راهی بود که باید برای ماه‌های آینده، طبق فرمایش و دستور مقام معظم رهبری، انجام شود.

رئیس‌جمهور افزود: امروز راجع به این نقشه راه و روابط نزدیک‌تر با همسایگان‌مان و همچنین روابط اقتصادی‌مان صحبت کردیم.

روحانی تاکید کرد: در این نشست روابط اقتصادی با کشورهای دوست‌ از شرق و غرب جهان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و همچنین مشکلات احتمالی که فرا روی تولید و بانک های ما وجود دارد ،از جمله مباحث این جلسه بود.

رئیس‌جمهور افزود: این مباحث را در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به صورت هفتگی تشکیل می شود  نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روحانی در ادامه سخنان خود اعلام کرد که دولت اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان به افرادی که مشکلات بیشتری دارند و در فشار بیشتری هستند پرداخت خواهد کرد و ان شاء الله این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه می یابد تا بتوانیم  مشکلاتی که برای مردم پیش آمده است را تا حدی جبران کنیم.

رئیس جمهوری افزود: در بودجه سال آینده نیز برای حقوق و دستمزد پیش‌بینی‌هایی می‌کنیم که بتوانیم تا حدی مشکلات اقتصادی را جبران کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: خدمت ملت بزرگوار و عزیز اعلام می کنم که در ماه پربرکت ربیع‌المولود و ایام ولادت با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و امام صادق(ع) شرایط کشور بهتر از ماه‌های گذشته به پیش خواهد رفت و ملت ما در کنار وحدت، انسجام، یگانگی و یکپارچگی به مسیر خود ادامه خواهند داد  و بهانه‌های آمریکایی‌ها را از دست آنها می‌گیرند.