تمدید وضعیت اضطرار ملی مانع پیگیری شکایت ایران درباره اموال توقیف شده در دیوان لاهه نمی‌شود

علیرضا رحیمی ، در واکنش به تمدید فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران به مدت یک سال دیگر توسط ترامپ، گفت: رویکرد خصمانه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران روشن است؛ ترامپ بعد از خروج از برجام و اعمال تحریم‌های جدید به دنبال بازگرداندن اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و افزایش ایران هراسی است.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا و در رأس آن دونالد ترامپ در این سیاست و رویکرد کاملا شکست خورده است، ترامپ نه تنها نتوانست فضای ایران هراسی را مجدد ایجاد کند بلکه شرکایی اروپایی آن هم زاویه روشن نسبت به آمریکا گرفته‌اند.

تمدید فرمان وضعیت اضطراری ملی نشان از ناکارآمدی ترامپ در سیاست‌های ضد ایرانی

وی افزود: نمونه این فرمان‌ها و بازگرداندن تحریم‌هایی که ناکارآمدی ترامپ را در خود نشان داده نمی‌تواند در انگیزه ایرانی‌ها در  رویکرد صلح آمیز و بین‌المللی تاثیر منفی بگذارد. از این رو ما در فضای تحریم راهکارهای دو جانبه و چند جانبه را پیگیری خواهیم کرد.

رحیمی معتقد است: این راهکارها در این مسیر می‌تواند جایگزینی برای سوئیفت و فضای عادی پولی و بانکی باشد، راهکارهای دو یا چند جانبه حتی در پیگیری اموال و دارایی‌های توقیف شده ایران تاثیر داشته باشد هرچند بر اساس فرمان اجرای وضعیت اضطراری ملی به رئیس جمهور ایالات متحده اختیار داده شده تا اموال و دارایی‌های ایران را توقیف کند.

تمدید وضعیت اضطرار ملی مانع پیگیری شکایت ایران درباره توقیف دومیلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی در لاهه نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرمان مذکور اساس بسیاری از تحریم های آمریکا را تشکیل می‌دهد، طرح شکایت ایران از آمریکا درباره توقیف دو میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی در دیوان بین المللی دادگستری لاهه را یادآور شد و گفت: تمدید فرمان اجرای وضعیت اضطراری مالی نمی‌تواند مانع پیگیری این شکایت شود.

وی تاکید کرد: دارایی‌هایی که از ایران توقیف شده در طرح دعواهای مجزا و مختلف پیگیری شده است و با توجه به موفقیت ایران در شکایت اخیر از آمریکا برای اعمال تحریم در دیوان بین‌المللی دادگستری، تیم حقوقی ریاست جمهوری و تیم بخش وزارت خارجه شکایت درباره توقیف اموال بانک مرکزی را هم پیگیری خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: علاوه بر این وکلای ایرانی طبق آیین دادرسی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه پرونده را بررسی و از آن در دیوان دفاع می‌کنند، لذا تمدید فرمان اجرای وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران تاثیری در این فرایند ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ رئیس جمهور آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد و در توضیح این اقدام خود گفت که روابط ایالات متحده با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است و فرایند اجرای توافقنامه ۱۹ ژانویه سال ۱۹۸ در جریان است.