رئیسی: ورود مردم به عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی گره‌گشاه است

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در همایش ائمه جماعات طرح هدایت و کوثر استان‌های خراسان در مشهد مقدس اظهار داشت: ما طلبه‌ها و روحانیت امروز در سه ساحت باید فعال باشیم؛ اول ساحت علم، علم آموزی و علم افزایی است و همواره باید از آخرین یافته‌های علمی بهره مند باشیم. ما در هر رده‌ای از دانش که قرار داشته باشیم باید خود را برای به روز شدن و به هنگام شدن محتاج بدانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امروز طلاب و روحانیت به عنوان طبیبان روحی، معنوی و اخلاقی جامعه باید به دانش روز مجهز شوند و وظیفه داریم حوزه‌ها را نسبت به تولید علم فعال و فعال‌تر کنیم.

رئیسی ادامه داد: معتقدیم که تمدنی که امروز به جامعه نوید آن را می‌دهیم تمدن مبتنی اجتهاد و تمدن مبتنی بر فقه است که در سه حوزه فقه اکبر، اوسط و فقه اصغر یعنی مجموعه آن عواملی که در دین و آموزه‌های دینی است و امروز گره گشای جامعه است، ما آن نگاهی که می‌گوید فقه نمی‌تواند جامعه را اداره کند، این نگاه را ثابت کردیم در طول چهل سال گذشته با پرچمی که حضرت امام (ره) برافراشتند، این نگاه به دین عوض شد و معتقدیم دین پاسخی برای همه سوالات پیش رو دارد و اجتهاد ما اجازه رسیدن به هیچ بن بستی را در جامعه و انسان معاصر در همه عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: عرصه دوم، عرصه تبلیغ است، مستحضر هستید در این مسیر موانعی پیش رو است اما با نگاه اینکه هیچ چیزی و کسی در عالم غیر از خدا موثر نیست، می‌توان این موانع را کنار زد و با امید حرکت کرد و به مردم نیز امید داد البته امید به معنای دلخوشی کاذب به مردم نیست بلکه به معنای حرکت، فعالیت و تلاش است حال نتیجه هر طور که شد و مردم شاهد باشند یک فعالیتی و حرکتی ولو به نقطه نهایی نرسد انجام شده است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی آنکه در جامعه و فرهنگ جامعه و بین مسئولان و مدیران اقداماتی صورت بگیرد و در میدان عمل اتفاق بیافتد نه صرف تکرار واژه اقتصاد مقاومتی و جلسات متعدد بی حاصل که تغییری در زندگی مردم مشاهده نشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما معتقدیم وارد کردن مردم در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی گره گشاست، هرجا مردم حضور پیدا کردند مسئله حل شده است مثال بارز آن حضور مردم در جبهه‌هاست این مردم بودند که رفتند و کار را تمام کردند.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: عرصه سوم عرصه عمل و اجراست وعرصه اجرای دین در جامعه است که تلاش و فعالیت می خواهد در هر نقطه ای که هستیم تا مردم مزه شیرین عدالت را بچشند مهم آن است که در جامعه دینی نگذاریم فساد در جایی لانه کند و هرا جا بروز انحرافی حاصل شد نباید گذاشت لانه کند و توسعه پیدا کند چرا که فساد از هیچ قسم آن قابل پذیرش نیست.

وی افزود: پرچمی که امام خمینی (ره) برافراشتند و مقام معظم رهبری آن را تداوم می‌دهند و ما طلبه‌ها در هر عرصه‌ای که هستیم باید آن را الگو خود قرار دهیم این است و در عین وجود همه نا امیدی‌ها، القا شبهات، هواپرستی‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان وظیفه ما این است که به هیچ عنوان مقصد و راه گم نشود و گام‌ها باید استوار باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به افرادی که شایعه سازی و شایعه‌پراکنی در جامعه می‌کنند با هدف ریزش در جبهه حق اظهار داشت: عده‌ای می خواهند دل‌های مردم را خالی کنند ما موظفیم نگذاریم ریزش ایجاد شود و دل‌ها خالی شود و ریزش به رویش تبدیل شود و رویش ایجاد شود و زمینه‌های بسیار زیادی برای رویش وجود دارد لازمه آن تلاش است توجه داشته باشید مسجد به عنوان پایگاه انسان سازی و ارتباط با خدا و خلق خدا و منبر اثرگذاری و جایگاه خود را همواره دارد و باید از این تریبون و جایگاه به نحو احسنت استفاده کرد.

 رئیسی افزود: جریان روحانیت به عنوان مصلحان اجتماعی البته در دنیا خیلی‌ها ادعای مصلح اجتماعی بودن را دارند اما تفاوت است میان مصلحان حقیقی و آنها و تفاوت این است که شما در جایگاه قیادت هستید نه سیاقت فرق است میان کسی که دعوت می‌کند ولی در کنار ایستاده و کسی که در قله ایستاده است و می‌گوید بیایید و این است فرق میان عالمِ عاملِ واصل، با کسانی که صرفا می‌گویند این کارها خوب است و آن‌ها را انجام دهید. رمز اثر گذاری بزرگان علما و شخصیت های دینی همین است. 

وی ادامه داد: اثبات دلیل این حرف من آمار شهدای روحانیت است که اگر روحانیت در عمل پای کار نبود این میزان شهدای تقدیمی به نظام و انقلاب وجود نداشت و این بزرگترین دلیل است که ثابت می‌کند روحانیت در همه عرصه‌ها پیشگام است و در همه اصناف بالاترین تعداد رقم شهید متعلق به روحانیت است.