ایجاد ناتوی امنیتی- اقتصادی اسلامی در سایه دیپلماسی وحدت

 شاید بتوان گفت هیچ‌گاه به این مقدار به هویت اسلامی و عزت مسلمانان توهین نشده بود. هویتی که ترامپ به عنوان نماد جریان استکبار، این ایام به صورت کاملا حساب شده در حال تحقیر آن است. تصمیم انتقال سفارت به قدس شریف، تهدید عربستان سعودی به نابودی در دو هفته و حمله همه جانبه به ایران اسلامی، همه و همه خبر از برنامه‌ای مفصل برای منکوب کردن روح عزت در مسلمانان، میدهد.
در مقابل کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امسال بیش از 350 شخصیت موثر خارجی از حدود 100‌کشور را پذیراست، می‌تواند نقش مهمی برای ایجاد یک ناتوی امنیتی-اقتصادی اسلامی ایفا کند، اگر چند مولفه مهم در آن پیگیری شود؛

1. با توجه به سطح بالای میهمانان خارجی این کنفرانس مانند وزراء و مفتیان اعظم کشور‌های مختلف و نخست وزیر‌ها و رؤسای جمهور سابق، یکی از راه‌کارها پیشنهاد واحد پولی مشترک است. نظیر آن چیزی که در اتحادیه اروپا وجود دارد. تصور کنید اگر این واحد مشترک پیش از این بوجود می‌آمد آیا وضعیت ارزی ایران و ترکیه و افغانستان و برخی دیگر کشورهای اسلامی امروز به چه نحو بود و در مقابل اوضاع دلار در دنیا چه مقدار تعیین کننده بود؟

2. پیگیری ایجاد نظام واردات و صادرات مشترک، که حداقل درباره حوزه انرژی امکانپذیر است. اگر امروز با تحریم ایران، یا دیروز با حمله آمریکا به عراق و افغانستان کشورهای اسلامی تصمیم به قطع صادرات نفت ولو برای چند روز می‌گرفتند، آیا امروز منطقه شاهد این حجم از جنایات و تلفات می‌بود؟ آیا در این صورت غرب، جرأت تحریم به خود می‌داد؟

3. پیشنهاد تشکیل ارتش متحد اسلامی، به پشتوانه اساسنامه‌ای الزام آور، که به صورت مدیریت مشترک رهبری شود تا هیچ قدرتی جرأت تخریب عراق و سوریه و یمن و افغانستان را حتی در سر نپروراند و همچنین در برابر تروریسم مقاومت کند.

4. این پیشنهادات که به هیچ‌ وجه دور از دسترس هم نیستند، برای عملیاتی شدن نیاز به حضور همه کشورهای اسلامی ندارند و با اجرای دستور رهبر انقلاب تحت عنوان "دیپلماسی وحدت" و جلب آراء بیش از 50 درصد کشورهای اسلامی قابل دستیابی بوده و نوید تمدن اسلامی قدرتمندی می‌دهد که در آینده می‌تواند تحت لوای رهبری واحد هم قرار بگیرد‌، ان‌شاءالله.