علت اختلاف در مورد مدیران دوتابعیتی

عزت الله یوسفیان ملا ، در خصوص احتمال ارائه لایحه دولت در زمینه مدیران دوتابعیتی، اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان کرده که هر کس تابع جمهوری اسلامی ایران باشد، تابعیت دیگری را نمی‌تواند بپذیرد ولی ضمانت اجرای اینکه اگر فردی تابعیت مضاعفی را پذیرفت در قانون نیامده است.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر وزارت خارجه به تابعیت مضاعف کسی اعتراض کند، آن فرد  تابعیت ایرانی را از دست می‌دهد یا اینکه دولت می‌تواند اموال غیر منقول فرد مورد اعتراض قرار گرفته را تصرف کند.

لایحه دولت در زمینه تابعیت مضاعف چه ویژگی دارد؟

وی افزود: اینکه دولت می‌خواهد چه لایحه‌ای در زمینه دوتابعیتی‌ها بدهد را نمی‌دانم ولی بعید می‌دانم دولت لایحه ای تنظیم کند که منجر به حذف تابعیت ایرانی افرادی باشد که تابعیت مضاعف به دست آورده‌اند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه اکنون بچه‌های زیادی در کشور ایران متولده شده‌اند؛ یعنی یک میلیون بچه دبستانی متولد ایران داریم که تکلیف تابعیت آن‌ها مشخص نیست، ادامه داد: بچه‌هایی که از مادر ایرانی و پدر خارجی در ایران به دنیا آمده‌اند، اکنون تکلیف مشخصی ندارند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تابعیت مضاعف قبل از انقلاب نیز قوی بود؛ قبل از انقلاب اموال غیرمنقول هر کسی که تابعیت مضاعف کسب می‌کرد، مصادره می‌شد ولی بعد از انقلاب این قانون اجرا نشد.

قانونی در زمینه عدم به کارگیری افراد دوتابعیتی در مشاغل مهم تصویب شود

وی با بیان اینکه بیشترین نگرانی‌ها در قبال مدیران دوتابعیتی است، افزود: باید قانونی در زمینه عدم به کارگیری افراد دوتابعیتی در مشاغل مهم تصویب شود تا افرادی که دو تابعیتی هستند امکان ثبت نام در انتخابات مجلس را نداشته باشند و در انتخابات شوراها نیز اینگونه باشد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه در قانون استخدامی نهادهای دولتی نیز نباید امکان استخدام مدیران دوتابعیتی در رتبه‌های بالا وجود داشته باشد، اظهار داشت: اکنون مسائلی که در مورد دوتابعیتی‌ها وجود دارد همه در حد وزیر، معاون وزیر و معاون رئیس جمهور است، دولت می‌تواند اصلا به این افراد پست ندهد.

چرا دولت و قوه قضائیه در مورد مدیران دوتابعیتی اختلاف داشتند؟

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و قوه قضائیه در مورد مدیران دوتابعیتی اختلاف داشتند، بیان کرد: تابعیت را باید به موجب قانون ایران تعریف کینم، تابعیت یعنی کسی که تابع قانون جمهوری اسلامی ایران است ولی بعضی کشورها هستند مانند آمریکا که گرین کارت یا اقامت موقت می‌دهند که این مقوله‌ها با تابعیت تفاوت دارد و نباید این افراد را دوتابعیتی بدانیم.

ملاک دولت برای تشخیص مدیران دوتابعیتی اقامت موقت و گرین کارت نیست

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضائیه معتقد است که هر کسی که ویزای کانادا را دارد دوتابعیتی است، گفت: این در هر حالی است که ویزای کانادا 5 ساله است و افراد در این 5 سال از حقوق شهروندان کانادایی هم برخوردار هستند ولی در واقع این ویزا اقامت نیست زیرا اگر فرد ویزای خود را تمدید نکند یا سفری نداشته باشد، ویزای این فرد منتفی می‌شود، در تعریف دوتابعیتی ها باید تابعیت دائم ملاک تشخیص مدیران دوتابعیتی باشد.