سردار سلیمانی: زمزمه جدایی دین از سیاست نمونه تحجر در دانشگاه است

سردار حاج قاسم سلیمانی در همایش ملی "نظام فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در گستره فرهنگ که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، استاندار کرمان، مدیران کل استان، روسای دانشگاه‌های سراسر استان برگزار شد با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی مقام معظم رهبری اظهار داشت: برگزاری این همایش بسیار به جا بوده و ضرورت امروز جامعه است.

وی با بیان اینکه جایگاه برگزاری این همایش به درستی دانشگاه بوده است گفت: حق این است که دانشگاه‌های ما تبیین‌کننده این افکار و نظریه‌های بلند باشند.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه این کار اقدامی ارزشمند برای کرمان و به ویژه دانشگاه شهید باهنر کرمان است افزود: نظریه‌ها و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری محدوده بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود و این توفیقی بود که در استان کرمان اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نظریه‌های متفاوت و بلندی درباره جهان اسلام، غرب، داخل کشور و ... دارند که پرداختن به هر حوزه به صورت جداگانه ضرورت دارد گفت: شخصیتی را در دنیا ندیدم که به این حد اهتمام به بصیرت‌افزایی در جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هیچ استانی را کمتر از ده روز نرفتند و در استان کرمان یازده روز حضور داشتند گفت: ایشان در مدت حضور در استان کرمان با تمام آحاد جامعه دیدار کردند و حرف‌های همه اقشار را شنیدند.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه در سی روز ماه مبارک رمضان هر روز پیوسته از همه گروه‌ها خدمت مقام معظم رهبری می‌آیند افزود: ایشان با آنها سخن می‌گوید، حرف‌های آنها را می‌شنود و جامعه را توجیه و بصیرت‌افزایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در نظریه رهبری تربیت در چارچوب معرفت دینی است که اولین آن تربیت‌پذیری انسان است گفت: ایشان می‌فرمایند "انسان یک موجود تربیت‌پذیر است و خداوند در خلقت انسان تربیت را قرار داده است".

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه در دیدگاه مقام معظم رهبری، آفت دیگر معرفت دینی، تحجر است که ممکن است این مسئله در قشر متدین بیشتر نمایان شود، بیان کرد: ایشان معتقدند تحجر سبب توقف عقل و فهم از دین است.

وی با بیان اینکه تحجر مانع تحقق اهداف اسلامی می‌شود افزود: تحجر ممکن است موجب شود تا در وضعیت ایستا به پیش برویم.

فرمانده نیروی قدس سپاه خطر تحجر در دانشگاه‌ها گوشزد کرده و افزود: یکی از نمونه‌های تحجر در دانشگاه، زمزمه‌های جدایی دین از سیاست است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نتیجه تحجر را ویران‌کننده می‌دانند گفت: ایشان می‌فرمایند راه مقابله با تحجر، حاکم شدن عقل و نوآوری علمی در درجه اجتهاد است و شاخصه اسلام امریکایی نیز تحجر، تحریف، بدعت و خرافه گویی در جامعه اسلامی است.

سردار سلیمانی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری معتقدند در اسلام ناب محمدی باید عناصر مهمی از جمله جهاد، شهادت طلبی، قیام، عدالت خواهی و عقلانیت مورد تاکید و تکیه قرار بگیرند.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه نظریات مقام معظم رهبری انطباق استاد شاگردی بر نظریه‌های امام خمینی(ره) دارند بیان کرد: ویژگی دوم این نظریات توحید محور بودن آنهاست و معرفت دینی، تربیت و فرهنگ اسلامی از موضوعات مهم در نظریات مقام معظم رهبری هستند.

وی با تاکید بر اهمیت شناخت اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفت: برای تبیین نقشه راه و شناخت مسیر انقلاب و مسئولان نظام نیازمند شناخت این عرصه و پیاده کردن این اندیشه‌ها هستیم.

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه اگر این اندیشه‌ها به طور جدی تبیین نشوند معلوم نیست که تهاجم فرهنگی چه بر سر فرهنگ ملی و اسلامی ما می‌آورد افزود: تبیین دقیق نظریه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راه مواجهه و مقابله با تهاجم فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه نظریات مقام معظم رهبری و نظریات امام راحل در هم تنیده است بیان کرد: در مورد اندیشه های امام(ره) در مقابله با نظریه‌های منحط غربی و نظریه های تکفیری دنیای اسلام غفلت کردیم.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه ایشان درست شدن همه امور را به درست شدن انسان می‌داند گفت: مقام معظم رهبری تربیت و تزکیه را مقدم بر امور انسان می‌دانند و معتقدتد اگر علم خالی از این دو عنصر باشد هیچ اثری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایشان نیاز انسان به مربی را مطرح می‌کنند و دلیل ارسال پیامبران را بر همین اساس می‌دانند افزود: در مسئله تربیت وجود، مربی یک موضوع راهبردی است.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه ایشان معتقد است همه نهادهای حقیقی مذهبی اثر تربیتی دارد و شناخت صحیح از اسلام را یک نیاز مبرم می‌دانند بیان کرد: مقام معظم رهبری علم بدون اخلاق و تربیت بدون اخلاق را بدون اثر می‌دانند.

وی با بیان اینکه ایشان درس خواندن را امری  ضروری دانسته اما کافی نمی‌دانند عنوان کرد: دانشگاه محل تبیین این دیدگاه و تفکر رهبری است و همه این موارد از استاد باید به شاگرد منتقل شود.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه فضایل اخلاقی مانند صداقت از نکات اصلی تربیت است گفت: جایگاه تربیت دانشگاه است و استاد باید به این فضائل اخلاقی توجه کنند.

وی با بیان اینکه از راه محبت و تقرب و توجیه حسنه درست تربیت صحیح و درست حاصل می‌شود افزود: در انسان غرایز مختلفی وجود دارد و تربیت آن است که با کنترل آن به افراط و تفریط کشیده نشود.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه ایشان رسیدن به تقوا و تربیت را خودسازی می‌داند بیان کرد: مقام معظم رهبری هشداردهی و غفلت‌زدایی را از وظائف استادان و مربیان می‌دانند که در اماکن دانشگاهی باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند آراستن ظاهری اثر تربیتی دارد و این آراستگی ظاهری به لباس نیست بلکه مرتب بودن است گفت: ایشان می‌فرماید آراستگی ظاهری از نفرت و گریز جلوگیری می‌کند و تاثیر دارد.

سردار سلیمانی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرماید استادان باید مراقب کلام خود باشند و موعظه حسنه صورت بگیرد و اگر این کار را انجام ندهد به محتوای کلام استاد توجه نمی‌شود.