قرار گرفتن آمریکا در رتبه نخست تیراندازی‌های جمعی

آمریکا از معضل تیراندازی‌های جمعی در حالی رنج می‌برد که دونالد ترامپ رئیس جمهور و قانونگذاران این کشور بر قانون حمل آزادانه اسلحه براساس متمم دوم قانون اساسی اصرار می‌ورزند.

معضل تیراندازی‌های گسترده در این کشور سبب بروز نگرانی‌های فراوانی شده است.

به گزارش پرس آو آتلانتیک سیتی، پس از تیراندازی جمعی در باشگاه شبانه در کالیفرنیا که منجر به کشته شدن ۱۲ تن شد، اظهارنظر‌های متفاوتی بیان شد.

گوین نیوسام فرماندار جدید ایالت کالیفرنیا می‎گوید:" این اتفاق در هیچ جای دیگر این کره خاکی رخ نمی‌دهد."

کارولین مالونی نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز اظهار داشت: "ما به تنهایی در رتبه نخست میزان تیراندازی‌های جمعی در جهان ایستاده ایم."

این معضل در تاریخ آمریکا همواره وجود داشته است. دولت‌های متعددی یکی پس از دیگری تنها به تقبیح و محکوم کردن این جنایت بسنده کردند. مثلا باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ پس از تیراندازی جمعی که در دوران ریاست جمهوری وی رخ داد، اعلام کرد:"چیزی که باید بدانیم این است که الگویی از تیراندازی‌های جمعی در کشورمان در حال وقوع است که هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد. "

حامیان قانون کنترل اسلحه در آمریکا از این اتفاقات برای اعمال فشار استفاده می‌کنند. اما این تلاش‌ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.

این اعتراض‎ها در حالی مطرح می شود که حتی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از جرم و جنایت، در اظهاراتی اعلام کرد که بالا بودن شمار تلفات و میزان تیراندازی های جمعی در آمریکا به دلیل پوشش رسانه ها است.

وی با اعلام این آمار مدعی شد این درصدها با توجه به میزان جمعیت آمریکا چندان قابل توجه نیست؛ طی ۱۸ سال، از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵، آمریکا ۱.۴۹ درصد از تلفات سراسر جهان، ۲.۲۰ درصد از حملات و ۱.۱۵ درصد از تیراندازان جمعی را در اختیار دارد.