مسکو: غرب هیچ مدرکی ندارد که ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است

 یک دیپلمات روس می‌گوید که  غرب هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است، ندارد.

«فئودور استرزیزوفسکی» سخنگوی ماموریت روسیه در سازمان ملل در این مورد به خبرگزاری تاس گفت: «بریتانیا و فرانسه که جلسه شورای امنیت را برای بررسی گزارش‌ها درباره آزمایش‌های موشکی ایران تشکیل دادند، نتوانستند هیچ مدرکی در زمینه اینکه قطعنامه‌های  شورای امنیت نقض شده‌اند، ارائه دهند.»

وی در پاسخ به نتیجه نشست روز سه شنبه شورای امنیت که پشت درهای بسته برگزار شد هم گفت: «فدراسیون روسیه هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه ایران روز اول دسامبر آزمایش موشک بالستیک انجام داده است که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، ندارد.»

استرزیزوفسکی گفت که نه بریتانیا و نه فرانسه هم هیچ مدرکی در این مورد در جلسه  شورای امنیت سازمان ملل ارائه ندادند. وی در ادامه گفت که مسکو از غرب خواست تا به جای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، با این کشور تعامل داشته باشد.

این دیپلمات روس همچنین گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که ایران  قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است. در این قعطنامه یک خواسته مطرح  شده و ممنوعیتی آنطور که شرکای غربی ما در زمینه منع فعالیت‌های ایران در مورد موشک‌های بالستیکی  هسته‌ای مدنظر دارند، وجود ندارد.»

استرزیزوفسکی همچنین گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار تائید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران هیچ جنبه نظامی ندارد و هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد  ایران زیرساختی ترتیب می‌دهد تا در آن تسلیحات هسته‌ای را نگه دارد.

فرانسه، انگلیس و آلمان روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار نشست این شورا درباره ادعاهای مربوط به انجام آزمایش موشکی توسط ایران شده‌اند. 

«فرانسوا دلاتره»، نماینده فرانسه هم علی‌رغم تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی ایران از عبارت «نقض» برای اشاره به آزمایش موشکی ادعا شده توسط ایران استفاده نکرد. 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در توئیترش مدعی شده بود ایران یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند. وی مدعی شد که آنچه او ادعا می‌کند آزمایش شده، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.

بعد از ادعای پامپئو، سایر مقام‌های آمریکایی هم ادعاهای او را تکرار کرده‌اند. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن تکرار این ادعا، خواستار پاسخ شورای امنیت به آن شد.