تلاش انگلیس برای مرتبط نشان دادن پرونده طلب ایران و بازداشت زاغری

 در حالیکه نازنین زاغری، تبعه ایرانی-انگلیسی، به اتهامات روشن امنیتی و طبق حکم دادگاه در زندان به سر می‌برد، رسانه‌های انگلیسی همچون سال گذشته بار دیگر مدعی شده‌اند که دلیل آزاد نشدن او، پرداخت نشدن بدهی قدیمی لندن به تهران است تا همسو با دولت این کشور، بازداشت این محکوم امنیتی را نوعی "باج‌خواهی ایران از انگلیس" به تصویر بکشند.

این رسانه‌ها در گزارش‌های خود ضمن مرتبط کردن پرونده طلب قدیمی ایران از انگلیس و بازداشت نازنین زاغری، دلیل عدم آزادی وی را اصرار تهران بر تسویه بدهی ۴۰ ساله‌اش با لندن عنوان کرده‌اند.

در همین ارتباط، نشریه انگلیسی «سان» ادعا کرده است که لندن موافقت کرده که در ازای آزادی زاغری بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود به تهران را بپردازد، اما اکنون طرفین در مورد میزان سود سالانه‌ای که انگلیس باید علاوه بر این مبلغ به دلیل تأخیر ۴۰ ساله در پرداخت آن به ایران بپردازد، اختلاف‌نظر دارند.

جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس طی ماه‌های اخیر بارها ادعا کرده است که ایران تلاش می‌کند از نازنین زاغری به عنوان یک اهرم دیپلماتیک استفاده کند. وی روز گذشته (جمعه) نیز این ادعا خود را در صفحه توییترش تکرار کرد.

نشریه سان در گزارش خود ادعا کرده است که ایران اصرار دارد که باید در ازای هر سال، ۸ درصد به عنوان بهره به اصل مبلغ بدهی انگلیس افزوده شود که در این صورت، طلب تهران از لندن به حدود ۵۰۰ میلیون پوند می‌رسد.

طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس مربوط به قرارداد تسلیحاتی شاه مخلوع با لندن در دهه هفتاد میلادی است. رژیم پهلوی پیش از انقلاب اسلامی مبلغ ۶۵۰ میلیون پوند برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک "چیفتن" به دولت انگلیس پرداخت کرد اما پیش از سرنگون شدن تنها ۱۸۵ دستگاه از آن را تحویل گرفت.

وزارت دفاع انگلیس پس از انقلاب اسلامی به بهانه تحریم‌های تسلیحاتی از تحویل مابقی تانک ها به ایران خودداری کرد و این تانک‌ها را با انعقاد یک قرارداد جدید به ارتش صدام فروخت!

اکنون، تلاش برای مرتبط جلوه دادن این پرونده به پرونده بازداشت نازنین زاغری در حالی صورت می‌گیرد که یک دادگاه در سال ۲۰۱۰، انگلیس را به دلیل عدم اجرای قرارداد فروش تانک چیفتن به ایران به بازگرداندن اصل پول و همچنین سود مربوط به آن، محکوم کرد.

به نوشته سان، ایران بار دیگر پرونده طلب قدیمی خود از انگلیس را به دادگاهی در لندن برده و ماه آینده قرار است نمایندگان دو کشور در این دادگاه از مواضع خود دفاع کنند.

سان در گزارش خود به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که دلیل پرداخت نشدن بدهی لندن به تهران این است که دیپلمات‌های انگلیسی نتوانسته‌اند بر سر میزان سود پول با ایران به توافق برسند. این منبع مطلع همچنین گفته است قرار است آزادی نازنین زاغری بخشی از یک توافق بزرگ -از جمله پرداخت پول تانک‌ها به ایران باشد- اما وزارت خارجه انگلیس تلاش می‌کند که اینطور به نظر نرسد.