آیت‌الله جوادی آملی: سرطان اختلاس، حقوق‌های نجومی و بی مدیریتی، کشور را فلج می‌کند

آیت‌الله جوادی آملی امروز در دیدار جمعی از اساتید برجسته حوزه درمان سرطان و اعضای هیئت‌مدیره انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران که در قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید اخلاق و دین در جامعه حاکم شود، اظهار داشت: شهدا این کشور را طیب‌وطاهر کردند، که در زیارت وارث می‌خوانیم «طبتم و طابت الأرض الّذی فی‌ها دفنتم» در سرزمین طیب هم باید میوه طیب‌وطاهر به ثمر برسد، اما متأسفانه شاهد مشکلاتی همچون اختلاس، حقوق‌های نجومی و بی مدیریتی در کشور هستیم، تا اخلاق و دین در جامعه حاکم نشود، این‌گونه مشکلات حل نخواهد شد.

وی افزود: مشکل اساسی کشور آن سرطان فکری است که امروز با آن درگیر هستیم، همه امکانات و منابع در این مملکت وجود دارد بااین‌حال سرطان اختلاس، حقوق‌های نجومی و بی مدیریتی، کشور را فلج می‌کند و تا این غده‌های بدخیم سرطانی حل نشود دیگر مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه بهداشت و درمان حل نخواهد شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شما که اساتید و فرهیختگان این کشور هستید باید به شاگردان خود بیاموزید که مرگ پوسیدن نیست، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد، برخی خیال می‌کنند با مردن می‌پوسند و تمام می‌شوند درنتیجه به هر کاری دست می‌زنند و تا از دستشان برمی‌آید اختلاس و دزدی می‌کنند، درحالی‌که بیان قرآن این است که «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»؛ یعنی انسان مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد چراکه هر ذائقی، مذوق را هضم می‌کند، لذا بعد از مرگ انسان تا ابد می‌ماند و باید پاسخگوی اعمال خود باشد.

آیت‌الله جوادی آملی اذعان کرد: عادل از عدل بالاتر است چون عدل وصف اوست، طبیب از طب بالاتر است چون طب وصف اوست، در مقابل اختلاس گر هم از اختلاس بدتر است مانند اینکه مار از سم بدتر است چون سم اثر اوست.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: قرآن به ما می‌گوید هر چه در دنیا است آیینه است، اگر کسی به شناخت خود آیینه اکتفا کند در حقیقت کور است، شخص بینا کسی است که ببیند آیینه چه کسی را نشان می‌دهد و مفهوم حقیقی علم دینی همین است.

وی در پایان تأکید کرد: نخبگان علمی خارج از کشور باید به کشور بازگردند و در این سرزمین تلاش و کوشش کنند و اداره کشور خود را به دست بگیرند، تا آن نیروی متخصصِ عمیقِ عادلِ عاقلِ متدین در کشور نباشد این مشکلات در کشور وجود خواهد داشت.

در ابتدای این دیدار گزارشی از پیشرفت‌های صورت گرفته در درمان بیماران سرطانی در کشور و همچنین مشکلات موجود در این حوزه، خدمت معظم له ارائه شد.