ضعف دولت در بازرسی سبب افزایش قیمت کالاهای اساسی شد

محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی که در بیت معظم له برگزار شد، اظهار داشت: اصلاح قوانین بانک مرکزی و استقلال و نظارت مستمر بر امور بانک‌های کشور از جمله اقداماتی است که اکنون در صحن علنی مجلس در دست بررسی بوده و سعی در این است که احکام فقهی در آن منظور شود.

وی افزود: مجلس 14 میلیارد دلار با نرخ ارز ترکیبی برای کالاهای اساسی در نظر گرفت که با ضعف دولت در بازرسی‌ قیمت‌ها 70 درصد افزایش پیدا کرد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تغییر رئیس بانک مرکزی و با مصوبات شورای مرکزی، بخشی از التهابات بازار ارز کنترل شده ولی معتقدیم که کافی نیست.

پورابراهیمی با اشاره به لزوم رفع مشکلات جامعه عنوان کرد: کمک به مشکلات معیشتی مردم و واگذاری سهام عدالت از جمله اقداماتی است که انجام شده و پیش بینی ما این است که حدود سه میلیون تومان برای هر نفر امکان انتقال دارایی وجود دارد که همین مقدار بخشی از مشکلات مردم را کم می‌کند.

وی بیان کرد: سودهای بانکی پرداخت شده با میزان کارکرد واقعی و مباحث مربوط به وجه التزام در مراحل نهایی به سر می‌برد و در روزهای آینده مصوبات آن تکمیل می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکل آفرین بوده و اکنون در صحن علنی مجلس است و پس از مصوبات کمیسیون تخصصی تکمیل می‌شود و این طرح مشکلات بازاریان و اصناف را حل می‌کند که با حضور فعالان بخش خصوصی پیگیری شده است.

پورابراهیمی افزود: حل موضوع قاچاق کالای ارز که از تاکیدات رهبر انقلاب است، با همکاری قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفته است، با توجه به تحریم‌ها و تصمیمات ناصحیح دولت مسائلی در کشور پیش آمده و نخستین قدم در کاهش آثار تورمی افزایش ارزش پول ملی است.