نفت در برابر غذا؛ استراتژی اصلاح طلبان برای امضای FATF؟

گروه سیاسی- غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس اخیرا در اظهاراتی که به بهانه افزایش احتمالی نرخ بنزین داشته به موضوعی اشاره کرده که جای تامل دارد.
به گزارش افکارنیوز، وی گفته دوسوم درآمد نفتی در سال آینده به ۹ کالای اساسی که جزو امنیت غذایی برای مردم هستند اختصاص یافته است.
این سخنان از این جهات جای تامل دارد که جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته با تمام تحریم هایی که از سوی استکبار جهانی روبرو بود و 8 سال دفاع مقدس نه تنها در مقابل رژیم بعث عراق که در مقابل کل دنیا داشت اما همواره اقلام مورد نیاز غذایی خود را تامین شده داشته است، تا جایی که برخی آمار مشخص است که ایرانی ها در بیشتر از بسیاری از کشورهای اروپایی مصرف مواد غذایی دارند.

بر طبق آخرین آمار، مردم ایران معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی کشور و به اندازه ۱۰ کشور اروپایی مواد غذایی به سلطه زباله می‌ریزند. بیشترین حجم ضایعات در ایران مربوط به نان، میوه و سبزیجات و برنج است که حجم ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن و ارزش ۱۵ میلیارد دلار است..
این آمار نشان می دهد ما کمبود مواد غذایی در کشور نداریم و حتی در بخش به ویژه کشاورزی توانسته ایم صادرات خوبی داشته باشیم.
محمد رضا کلامی مدیر کل امور برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت می گوید:به قدر و اندازه نیاز و سرانه مصرف کشور، کالای مصرفی وجود دارد و تولید می شود ولی همین تولید کافی به الگوهایی همچون تقاضای بازار وابسته است، در شرایط فعلی دشمنان ما به دنبال آشفته سازی فضای اقتصادی ایران هستند. مردم باید آگاه باشند که متاثر از تحریکات دشمنان کشور، افزایش مصرف را ایجاد نکنند. کالاهای اساسی بصورت مستمر تولید و عرضه می شود و مشکلی وجود نخواهد داشت.
عالی پور نایب رئیس اتحادیه صنف فروشگاههای زنجیره ای کشور هم گفت: هیچ گونه مشکلی در تامین کالاهای اساسی خانوار نداریم و در مدت اخیر هیچگونه مشکلی در عرضه و تقاضا نداشته ایم .
وزیر کشاورزی هم تاکید کرده که وزارت جهاد کشاورزی توانسته است کشور را در تولید محصولات اساسی به تولید داخلی متکی و امنیت غذایی کشور را با اتکا به تولید داخلی تامین نماید.
پس چرا موضوع نفت در برابر غذا مطرح می شود؟ مقام معظم رهبری بارها و بارها به مسئولان کشور اعلام کرده اند که اقتصاد مقاومتی می تواند راه حل مشکلات باشد، اینکه ما وابستگی به نفت نداشته باشیم، اما اصلاح طلبان در طول این سالها متاسفانه نشان داده اند تنها نگاهشان برای حل مشکلات به غرب است.
به همین دلیل به نظر می رسد بیان موضوع نفت در برابر غذا استراتژی است که اصلاح طلبان و اعتدالیون پیش گرفته اند تا بار دیگر معاهده های بین المللی مثل FATF را اجرایی کنند، هر چند هنوز برجام برای این افراد درس عبرتی نشده و تاوان اشتباهات آنها را مردم می دهند.