ماجرای پیچیده SPV / اروپایی ها به قولشان وفادارند؟

گروه سیاسی- اختلافات میان آمریکا با سیاست های دیوانه ای چون ترامپ و اروپا در برجام باعث شد چشم آبی های قاره سبز به فکر راهکاری باشند تا با مکانیزمی بتوانند فارغ از تحریم های آمریکا، فعالیت های مالی با ایران داشته باشند.

به گزارش افکارنیوز، موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه که دیگر چهره ای آشنا برای ایرانی ها شده است درباره این ساز و کار گفته بود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا مکانیسمی قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران ساخته اند که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد به تجارت با ایران طبق قانون اتحادیه اروپا ادامه دهندو این مکانیسم در اختیار سایر شرکایشان هم در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.

حالا اما ماهها از این مذاکرات می گذرد و هنوز خبری از مکانیزم و کانال مالی نیست و SPV همچنان در حد حرف باقی مانده است زیرا ترامپ و آمریکایی ها از اینکه ایران و اروپا با یکدیگر رابطه خوبی داشته باشند به شدت عصبانی می شوند و در این ماهها تلاش کرده اند تا با سنگ اندازی های مختلف مانع این مسیر شوند، اگر چه متحدان اروپایی آمریکا نیز تنها به فکر منافع خود هستند و بعید به نظر می رسد منافع خودشان با آمریکا را به خاطر ایران از بین ببرند .
تحریم ها و تهدید های آمریکایی ها SPV را تهدید کرده و هنوز این کانال مالی که قرار است اجرایی شود راهکار خاصی نداشته است.
اما سوال اینجاست آیا ساز و کار مالی اروپا تحریم‌های آمریکا را دور خواهد زد و این اتحادیه به تحریم‌های آمریکا در مراودات تجاری با ایران بی‌اعتنایی خواهد کرد؟ مطمئنا این اتفاق نخواهد افتاد همچنین اروپایی ها نمی توانند اقلام تحریمی را به ایران بفروشند، و شرکت هایی که به خاطر تحریم ها از ایران خارج شدند نیز نمی توانند برگردند، نکته مهمتر اینکه کشورهای اروپایی حتی نمی توانند نفت ایران را بخرند!
اما اینکه SPV چه سود و فایده ای دارد باید این نکته را اذعان داشت که ایران می تواند اقلام غیر تحریمی را از شرکت‌های اروپایی خریداری نماید اما به دلیل نداشتن پول در اروپا و اینکه اروپایی ها نفت ما را نمی خرند، باید پول نفت از خریداران آسیایی به این کانال مالی منتقل شود تا خرید اقلام غیرتحریمی از اروپا ممکن باشد.
در واقع تنها اتفاق جدیدی که با SPV خواهد افتاد، انتقال پول نفت ما از آسیا به اروپا برای خریدهایی است که تاکنون با دارایی‌های ما در اروپا انجام می‌شد.
این در حالی است که قاسمی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه امروز درباره SPV اظهار داشت قول‌های زیادی در ماههای اخیر داده شده است. منتظر می‌مانیم تا رسما این موضوع اعلام شود. از ابتدا هم اعلام کردیم که منتظر هیچ کسی نمی‌مانیم. ببینیم که امروز یا روزهای دیگر اروپا چگونه می‌تواند تاخیر خود را جبران کند. باید ببینیم که طرف اروپایی رسما چه چیزی را اعلام خواهد کرد.‎
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان؛ ما اشتراکات زیادی با مجموعه کشورهای اروپایی کم و بیش داشته‌ایم و اختلاف نظرهایی هم داشته‌ایم. ما از یک سری ارزش‌های خودمان پیروی می‌کنیم و آنها از ارزش‌های دیگری دنبال می‌کنند. الزاما این بدان مفهوم نیست که نمی‌توانیم همکاری و گفتگو کنیم. اینکه SPV چگونه اعلام می شود، من نمی توانم بر اساس گزارش رسانه ای اظهار نظر کنم، بلکه منتظر می‌مانیم که مقام اروپایی اظهار نظر کند.‎