درخواست ولید معلم از جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، با بیان این که تغییرات و تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد که دولت سوریه توانسته است پیروزی‌های خوبی در مقابله با تروریسم به دست آورد، گفت:گروه‌هایی که جز خشونت، قتل و غارت چیزی نمی‌دانستند، امروز با درایت و اتحاد و همبستگی رهبری و ملت سوریه و همکاری کشورهای دوست زمین‌گیر شدند و این برای تاریخ درس‌های بسیاری دارد.

وی افزود: پیروزی‌های دولت و ملت سوریه طرفداران محور مقاومت در دنیا را خوشحال و دشمنان را عصبانی کرد، دنیا شاهد بود در یک سو رژیم صهیونیستی با تجاوزگری آشکار به خاک سوریه که ناشی از خوی ستیزه‌‌جوی آنهاست، عصبانیت خود را نشان داد و از سوی دیگر آمریکایی‌ها متوجه شدند که تداوم حضورشان در منطقه برای آنها هزینه بردار است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که این انتظار طبیعی است که آمریکایی‌ها پس از شکست سیاست‌هایشان به دنبال فشار اقتصادی و تحریم‌های سنگین‌تر باشند، اظهار داشت: آنها تلاش می‌کنند عدم موفقیت در میدان نبرد را روی میز سیاسی کسب کنند.این موضوع می‌طلبد که با همکاری بیشتر و پیگیری مسائل سیاسی تلاش کنیم تا آنها شکست در میدان را به پیروزی در فضای سیاسی مبدل نکنند.

جهانگیری بر پیگیری مسائل سوریه در گفتگوهای دوجانبه، سه جانبه و در چارچوب مذاکرات «آستانه» تأکید کرد و گفت: موضوع بازسازی سوریه باید در دستور کار قرار گیرد و جمهوری اسلامی ایران با حضور هیئتی بلندپایه نشان داد که در این باره عزم راسخ دارد.

وی به مذاکرات خود با رئیس‌جمهور و نخست وزیر سوریه اشاره کرد و ضمن تقدیر از دیدگاه‌های منطقه‌ای و بین‌ المللی وزیر خارجه این کشور گفت: فراهم شدن فضا برای بخش خصوصی و دولتی و فعال شدن تجار و اتاق بازرگانی می‌تواند در سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه کمک کند.

** ولید معلم: ایران و سوریه با پیروزی علیه تروریست‌ها دستاورد بزرگی به دست آوردند

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، نیز در این جلسه گفت: سوریه و ایران در سنگر واحد مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی هستند که در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

وی با اشاره به بخش تلویزیونی سخنان معاون اول رئیس‌جمهور ایران در سوریه گفت: ما از ایران درخواست داریم تا پیروزی نهایی بر دشمنان و بازسازی این کشور در کنار دولت و ملت سوریه بماند.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: ایران و سوریه با پیروزی علیه تروریست‌ها دستاورد بزرگی به دست آوردند و امروز هم باید با توسعه همکاری‌های اقتصادی در شرایط دشوار تحریم از این مرحله عبور کنند.