نمکی: توجه به مناطق محروم در صدر برنامه‌هایم قرار دارد

سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 15 بهمن) پارلمان، در دفاع از برنامه‌هایش در سخنانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در توزیع منابع در نظام سلامت عادلانه‌تر رفتار کنیم،گفت: توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت و در دسترس قرار گرفتن پزشک، توسعه پزشکی از راه دور با بسته‌های طراحی شده و تقویت مشارکت خیرین و بخش خصوصی از اولویت‌های اولیه ماست.

وی، احیای طب سنتی منطبق بر شیوه‌های عالمانه و مورد قبول دانشگاهیان کشور از برنامه‌هایش در وزارت بهداشت عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه در این سال‌ها استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است، با خرید تضمینی خدمات از بخش خصوصی و اعطای امتیاز به بخش خصوصی برای ماندگاری در مناطق محروم از برنامه‌هایی است که دنبال خواهیم کرد و توجه به مناطق محروم در صدر برنامه‌های آینده قرار دارد.

وزیر پیشنهادی بهداشت تصریح کرد: طرح تحول سلامت توانست مشکلات خاصی را از دوش مردم بردارد و بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه و بودجه منابع مالی این طرح را هدایت می‌کردم، به عنوان فرد معتقد به این طرح به‌طور قطع، نقاط قوت طرح را بیش از پیش ادامه خواهیم داد.

نمکی افزود: در بخش بهداشت توانستیم با 5 دلار کودکان را علیه 6 بیماری مسری مهلک قابل پیشگیری با واکسن واکسینه کنیم و کاهش مرگ و میر را به گونه ای داشته باشیم که در همان زمان 28 سال پیش که توفیق معاونت بهداشتی وزارت بهداشت را داشتم به اولین رتبه در 23 کشور شرق مدیترانه برسیم.

وی با تأکید بر اینکه بسته‌های حمایتی از بیماران برای کاهش هزینه‌های کمرشکن، به‌ویژه هزینه‌های بستری، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از حمایت‌هایی که در طرح تحول سلامت ادامه خواهیم داد، گفت: البته طرح دارای نقص‌هایی است و همه به آن واقف هستیم، اما باید به جنبه‌های اقتصادی طرح با نگاهی کارشناسانه‌تر پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی بهداشت با طرح این سؤال که چرا امروز باید 97 درصد از داروی تولید داخل 550 میلیون دلار ارز از کشور خارج کند و 3 درصد داروی وارداتی حدود 1.4 میلیارد دلار ارزبَری داشته باشد؟، افزود: تلاش خواهیم کرد طرح را به‌گونه‌ای پیش ببریم که متخصصان اقتصاد سلامت نیز آن را بپذیرند.

نمکی ادامه داد: تدوین راهنماهای بالینی، پزشک خانواده، سیستم ارجاع و به‌ویژه پرونده الکترونیک سلامت و همچنین نظام مالی پرداخت نوین  از دغدغه‌هایی است که در آینده به آنها توجه خاصی خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه امروزه بیماری‌های غیرواگیر، قلب و عروقی، دیابت، چاقی، فشارخون، مشکلاتی است که متأسفانه با واکسیناسیون تنها و فقط از طریق وزارت بهداشت نمی‌توان به آن پرداخت، گفت: امروزه بهداشت سالمندان و افسرده پرهزینه که جوانی نکرده، پیر شده‌اند، توجه به حاشیه شهرها و بهداشت روان‌پریشان مردم، مشارکت بینِ بخشی را می‌طلبد که امیدواریم بتوان با کمک تمامی بخشها به موضوع پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که نیازمند تغییر شیوه زیست است، بپردازیم

وزیر پیشنهادی بهداشت، توسعه بیمه همگانی را از برنامه‌های آینده‌اش دانست و افزود: تعریف بسته پایه خدمات منطبق با اقتصاد کشور از برنامه‌هایی است که تلاش خواهیم کرد با منطقی کردن هزینه‌ها کار پیش رود.

نمکی اضافه کرد: طبق دستوری که به معاونت غذا و دارو داده‌ام، مقرر شده فهرستی از داروهای وارداتی را که با تسهیلاتی که به صنعت داخل ارائه کنند، بتوانند نسبت به تولید دارو اقدام کنند  و جای واردکنندگان را که صنعت داخل را لگدمال کردهاند، بگیریم.

وزیر پیشنهادی بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در نظام مالی وزارت بهداشت، پرداخت بین پزشک و پرستار مرتفع خواهد شد، آنچه که در زمان وزارت آقای قاضی‌زاده‌هاشمی به عنوان مصوبات تأسیس و ایجاد زیرساخت‌ها اعم از بیمارستانی، فضاهای درمانی در نقاط مختلف کشور بوده، چک‌های تضمینی معتبری است که در تمام شعب ما قابل خرج کردن است و به گونه‌ای است که هیچ مصوبه‌ای را زمین نخواهم گذاشت و تمامی پروژه‌ها را به اتمام خواهیم رساند.