خروج عملی اروپا از برجام با اعمال رسمی تحریم های آمریکا؟

 "اینستکس علیه هیچ کشوری نیست و هدف آن نیز نقض و یا دور زدن تحریم‌های آمریکا نیست." این جمله ای است که سفیر آلمان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرده است.

سفیر آلمان درحالی می گوید هدف اینستکس نقض یا دور زدن تحریم های امریکا نیست که قبلاً اعلام شده بود اینستکس خروج امریکا از برجام را جبران می کند تا منافع اقتصادی ایران از برجام تامین شود.

دولتی ها این توجیه را برای پذیرش اینستکس داشتند که با کمک اروپا، بقای ایران در برجام توجیه سیاسی و اقتصادی برای کشور خواهد داشت.

در واقع بنا بود نه تنها اروپا منافع اقتصادی موجود در برجام را برای ایران تامین کند بلکه خروج امریکا از برجام را نیز جبران کند.

اما طبق اظهارات جدید سفیر آلمان، اروپا رسماً اعلام می کند که نه تنها کار جبرانی برای جبران خروج امریکا از برجام را انجام نخواهد داد بلکه تحریم های امریکا علیه ایران را هم به رسمیت می شناسد. و این یعنی اروپا هم همان تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد و این یعنی پایان برجام برای اروپا!

چندی قبل سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک ثبت کاغذی سازوکار پشتیبانی از مبادلات تجاری با ایران را اعلام کردند. با توجه به شواهد متعدد والبته اذعان سفیر آلمان قرار نیست این سازوکار در مقابل تحریم‌های آمریکا قرار گیرد و آن را نقض کند.

اینستکس یا instrument in support of trade exchange به معنای ابزاری برای حمایت از تبادلات تجاری است و توسط هئیت نظارت به سرپرستی انگلیس اداره خواهد شد. همچنین این سازوکار توسط متخصصین بانکی آلمان مدیریت می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه محل اصلی اینستکس در ساختمان وزارت اقتصاد فرانسه ثبت شده است و قوانین برگرفته از jcpoa پیروی می‌کند. به عبارتی تجارت ایران با اورپا به صورت تهاتری خواهد بود و انتقال حواله ارزی همانند سوئیفت انجام نخواهد شد و همچنان این موضوع دارای محدودیت است.