اسرائیل به دنبال رخنه در هویت مسلمانان است

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست دیپلماسی اتحاد اسلامی؛ ضرورت ها و راهبرد ها گفت: ما به این نشست ها نیاز داریم، ما در مورد وحدت  تلاش های زیادی کردیم؛  خصوصا نهادی ویژه برای این بحث را طراحی کردیم منتهی ما باید یک کار واحد را انجام دهیم که مبنا و هدف و ساختار آن چیست

آیت الله  اراکی افزود: ما باید این جلسات را در حوزه و دانشگاه داشته باشیم، ما به یک رشته در این مورد نیاز داریم ، ما که از وحدت سخن می گوییم، دوجور وحدت را ارائه می کنیم.

وی تصریح کرد: در وحله اول باید یک وحدت با راهبرد مشترک وجود داشته باشد ، ما در هرجایی که وحدت مشترکی با کشور و یا مجموعه‌ای داشته باشیم می‌توانیم با آن ها وارد رابطه و اتحاد بشویم.

آیت الله اراکی افزود: ما بخشی از دیپلماسی وحدت را می توانیم در این مسئله تعریف کنیم ، ما میتوانیم دیپلماسی را در آفریقا و آسیا و خیلی از کشورها انجام بدهیم و میتوانید سیاسی و اقتصادی و... هم باشید

وی ادامه داد: نوع دیگر که بسیار مهم و اساسی است ، وحدت در هویت سیاسی است ، هویت سیاسی مسئله مهمی است ما معتقدیم که یک جامعه شناسی اسلامی داریم، یکی از مهم ترین مباحث ما هویت اجتماعی است، ما اگر بخوایم هویت‌ها را تعریف کنیم باید ببینیم چه چیزی هویت‌ها را شکل می‌دهد.

وی تصریح کرد: آن چه معیار شکل گیری یک هویت واحد است، فرمان برداری سیاسی است، که ما به ولایت تعبیر می‌کنیم، ولایت یک وابستگی و پیوستگی است ، این هویت اجتماعی مبتنی بر یک قائله مهم است که چه چیزی شخصیت آدمی را شکل می دهد ، شخصیت انسان مبنا رفتار های او شکل می دهد.

اراکی با طرح این سوال که آیا جامعه شخصیت واحدی دارد؟ افزود:  جامعه ایی واحد است که سرنوشت آن یکی و واحد باشد؛ این یعنی هر فرد  بر سرنوشت جامعه  تاثیر می‌گذارد، اما چه چیزی معیار هویت واحد اجتماعی‌است؟ آن اراده واحد است، زمانی که فرمان روا واحد داشته باشند این امر اتفاق می‌افتد یعنی ما اراده می‌کنیم رفتار‌های جمعی را با شما هماهنگ کنیم، این معنی ولایت است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: آیا خدا تنها خالق است؟ خدا فرمان روا هم هست، یهودی‌ها می‌خواستند خدا را فقط خالق بدانند که این اندیشه در  برخی از کشور‌ها امروز رواج دارد، در مقابل این نگاه، نگاه اسلام است که خداوند فرمان روا است و هر هرکی که بخواهد انجام بشود توسط خدا باید فرمان داده شود، کار بزرگ رسول اکرم همین کار بود، دیگران میخواستند خدا را کنار بگذارند نه امام معصوم.

وی افزود: خدا نمی‌پذیرد در کنار او کس دیگری را برای فرمان روایی بگذاریم و کسی به ذات به غیر از خدا نمی‌تواند فرمان روا باشد، تمامی نماز ما توحید به فرمان روایی است، چون اوست که فرمان رواست، ما دست ساخته او هستیم، خدا به ابلیس گفت: تو خود را برتر می‌دانی؟ خود را از خدا برتر میدانی؟ در طول تاریخ دعوا بر سر فرمان روایی بوده نه اینکه خدا و خالق کیست به دلیل اینکه این فرمان رواست که فرمان او هویت می‌سازد.

وی تصریح کرد: گاهی ما می‌پذیریم که خدا این فرمان را داده است و گاهی می‌گوییم که خودمان می‌خواستیم، از این دو حالت خارج نیست، اگر شخصیت بر هوای نفس ساخته شد، شخصیت توخالی می‌شود، حق کیفر برای کسی است که فرمانش الزام آور باشد؛ اما اگر الزام آور باشد نمی‌توان آن‌را کیفر کرد؛ حتی اگر تمام مردم جهان بگویند که این فرمان عدل باشد، قرآن می‌گوید که این کار، کار استبداد است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: سیاسی بودن رسول اکرم واجب بر اوست، جدا شدن سیاست از مذهب یعنی بگویند که خدا حق دخالت در کار ما را ندارد؛ در صورتی که فرمان، فرمان خداست. ما به همین دلیل عصمت را به فرمان روایات اصیل می‌دهیم، ولایت فقیه ناشی از آن است که در زمان غیبت در دوران آماده سازی هستیم، ولی فقیه کارش آماده سازی جامعه برای فرمان برداری است، اگر از ما سوال کنند که وابسته که هستیم می‌گوییم وابسته خداوند هستیم؛  از این کار وحدت هویت پیدا می‌کنیم، زمانی که ما وابستگی پیدا می‌کنیم یک روح جدید در ما پیدا می‌شود که خارج از روح انسانی و حیوانی است.

وی افزود: اطاعت بی جون و چرا فقط برای خداست، حتی رسول هم زمانی که از او سوال می‌شد میگفت اطاعت فقط باید از خدا باشد، سازمان و حزب یعنی همین که پیکر واحدی می‌شوند.

اراکی با بیان اینکه هر نوع اختلاف در جامعه نشان دهنده این است که در هویت جامعه شکاف ایجاد شده، تصریح کرد: ما اسرائیل را برای کل جامعه اسلامی خطرناک می‌دانیم؛ به دلیل اینکه پیدایش اسرائیل در بخشی از پیکر جهان اسلامی یعنی رخنه در هویت مسلمانان است و گرنه بحث اصلی ما این نیست که چرا بخشی از خاک فلسطین در تسخیر صهیونیست‌ها است.

وی افزود: جنگ ما در فلسطین بر سر این است که فرمانروایی به دست آمریکا، نتانیاهو یا بن سلمان باشد یا به دست خداوند. مسئله فلسطین پاره‌ای از هویت ماست و ما باید از این هویت صیانت کنیم چرا که اگر حیثیت مسلمانان در فلسطین پایمال شود، در دیگر عرصه‌ها نیز پایمال خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان یادآور شد: اسلامی که انقلاب اسلامی ارائه می‌کند این است که می‌گوید فرمانروایی خداوند باید بر روی زمین حاکم باشد و دشمنی ما با آمریکا نیز دقیقا بر سر همین موضوع است که آمریکا می‌گوید اوست که فرمانروای دنیا است و اعتقادی به مفاهیم دینی و توحیدی ندارد.