وزیر خارجه ترکیه از سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران انتقاد کرد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز شنبه در سخنانی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «تصمیم بدی» دانست و گفت: ترکیه در این باره با کشور‌های اروپایی موضع مشترکی دارد.

وزیر خارجه ترکیه که این اظهارات را طی سخنرانی خود درباره تأثیر سیاست خارجی بر اهداف صادرات و ضرورت روابط اقتصادی بین کشور‌ها بیان می‌کرد، همچنین افزود آمریکا باید ذهنیت خود را درباره تحریم ایران تغییر دهد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر ترکیه تأثیر گذاشته است و ترکیه تلاش می‌کند آمریکا این تحریم‌ها را لغو کند. از سوی دیگر نیز کشور‌های اروپایی تلاش می‌کنند راه‌های جایگزینی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به کار گیرند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: ترکیه تلاش می‌کند روابط تیره سیاسی با دیگر کشور‌ها در روابط تجاریش تأثیری نگذارد.

چاووش‌اوغلو همچنین افزود: آنکارا از اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بیزار است. ترکیه به خشونت‌های تل آویو علیه مردم فلسطین واکنش نشان خواهد داد. آنکارا به تلاش‌های خود به ویژه در سطح شورای امنیت ادامه خواهد داد تا حقوق مردم فلسطین حفظ شود.

وزیر خارجه ترکیه افزود: شمار بسیاری از کشور‌ها منابع طبیعی مهمی دارند، اما نمی‌توانند از آن‌ها بهره برداری کنند. او به کشور‌های آفریقایی اشاره کرد که به علت ادامه تفکر استعمارگری نمی‌توانند از منابع خود استفاده کنند.

چاووش اوغلو در ادامه گفت: تنها کشور‌های غربی نیستند که می‌خواهند آفریقا را زیر سلطه داشته باشند بلکه چین نیز در مرحله تقویت حضور خود در آفریقاست.

او در ادامه به نقش ترکیه در بازسازی عراق اشاره کرد و گفت: کشورش متعهد شده است پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق کمک کند.