بررسی لایحه بودجه ۹۸ به کجا رسید؟

لایحه بودجه 98 روز سه‌شنبه (4‌ دی) با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور،  از سوی دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق بودجه 98 روز شنبه (15 دی)، در مجلس تشکیل شد و کار خود را با تدوین آیین‌نامه داخلی این کمیسیون و بررسی کلیات لایحه بودجه 98 آغاز کرد.

براساس این گزارش، کمیسیون تلفیق در مهلت 20روزه‌ خود،  لایحه بودجه 98 را بررسی و گزارش نهایی خود را 25 بهمن، تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

پس از این، بررسی لایحه بودجه 98 از روز شنبه (27 بهمن)، در صحن پارلمان آغاز شد.

**بودجه 98 در چه شرایطی قانونی می‌شود؟

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی، اعم از لایحه و طرح، می‌بایست به تأیید شورای نگهبان نیز برسد و این شورا، مصوبات را با شرع و قانون اساسی تطبیق داده و درباره آن اعلام نظر کند که لوایح بودجه سنواتی نیز از این قاعده مستثنی نیست که به همین جهت، لایحه بودجه سال 98، مصوب مجلس، پس از تصویب نهایی تقدیم شورای نگهبان شده است.

مصوبات مجلس شورای اسلامی پیرامون لایحه بودجه 98 در شرایطی حُکم قانونی تلقی می‌شود که شورای نگهبان آنها را از حیث شرع و قانون اساسی تأیید کرده باشد، سپس از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور و از سوی رئیس‌جمهور نیز جهت اجرا، به دستگاه‌های مربوطه و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌شود.  

حالا، عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی اعلام کرده که  این شورا در جلسات فوق‌العاده‌ای لایحه بودجه سال 98 را بررسی و نهایتاً تا پایان هفته جاری درباره آن اعلام نظر خواهد کرد.