صنعت نفت ایران در نوک پیکان حملات آمریکا

بیژن زنگنه در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی جدید اندیمشک (طرح اتیلن اکساید) با بیان اینکه هم اکنون بزرگترین هلدینگ کشور در سطح پتروشیمی مسئولیت عملیات اجرایی طرح احداث پتروشیمی اندیمشک را به‌عهده گرفته است، افزود: این طرح اقتصادی است و سودآوری خوبی به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه وزارت نفت نیز برای توسعه طرح پتروشیمی اندیمشک جدی است افزود: آمریکا صنعت نفت ایران را در نوک پیکان حملات قرار داده است آنها می خواهند ما نفت نفروشیم و پول آن را هم جابه‌جا نکنیم، اما به لطف الهی آنها نتوانستند و در این کار موفقیتی کسب نکردند اگرچه امروز به نوعی آبروداری می‌کنند.

وی ادامه داد: ما آن روزها را هم دیدیم، اما هیچ وقت فشار دشمن همانند امروز نبود، تفاوت آن سال‌ها با امروز این است که هر چند شهید و زخمی و بمباران نداریم، اما شدت فشارهای دشمن بیشتر است، هرچند که آنها توفیقی کسب نکردند و نخواهند کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را اجرایی خواهیم کرد که همه سرمایه آن از منابع داخلی تامین شده است، گفت: اقلامی را هم ذکر کرده‌ایم که نباید از خارج خریداری شود، همچنین بخشی از منابع نیز صرف توسعه و عمران مناطق نفت‌خیز می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است، تاکید کرد: ما ایستاده‌ایم و مقاومت می‌کنیم، طرح‌های گازرسانی مراحل پایانی خود را طی می‌کند، امسال نفهمیدیم زمستان چطور آمد و رفت در حالی که نه افت فشاز گاز داشتیم و نه قطعی، بدون شک هر آجر و لوله‌ای که روی هم گذاشته می‌شود با خون جگر، آرامش، تحمل و صبر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در اوج تحریم تولید محصولات پتروشیمی ما افزایش یافت، همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پروژه‌ای بر زمین نماند.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در اوج تحریم‌ها در آستانه تحول بزرگ است و برای نخستین بار در سال آینده تامین خوراک بیش از نیاز خواهد بود، گفت: کل ارزش تولید پتروشیمی هم‌اکنون ۲۰ میلیارد دلار و مقدار آن ۳۰ میلیون تن است که این رقم ظرف دو سال با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به ۴۵ میلیون تن محصول خالص برای عرضه به بازار می‌رسد.

زنگنه در واکنش به سخنان افرادی که می‌گویند وزارت نفت برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها ندارد، عنوان کرد: من نمی‌توانم عدد و رقمی اعلام کنم، کارها را در شرایط سخت پیش می‌بریم، اما نقشه‌ها و برنامه‌های مقابله با تحریم‌ها را افشا نخواهیم کرد، خود و همکارانم در وزارت نفت تحت فشار قرار می‌گیریم تا ملت ایران سرافراز باشد.

وزیر نفت ادامه داد: فعالیت‌های توسعه‌ای در صنعت نفت را ادامه می‌دهیم، سرمایه‌گذار هم می‌آید، اما نمی‌گویم، زیرا دشمن سو استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: مقدار تولید روزانه نفت در غرب کارون در سال ۹۲، ۷۰ هزار بشکه بود که این رقم هم‌اکنون به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و به‌زودی به ۳۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، همچنین برداشت نفت خام از میدان آذر تا پایان سال ۹۸ از ۳۰ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت بود، تصریح کرد: پروژه جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود، این اقدام آثار مثبت زیست محیطی و اقتصادی به همراه دارد، من معتقدم با سوزاندن گازهای همراه نفت، اسکناس می سوزانیم.

وزیر نفت در پایان ضمن ابراز خوشحالی از سفر به اندیمشک گفت: امیدوارم طرح احداث پتروشیمی اندیمشک حداقل تا سه سال آینده پایان یابد، این طرح بزرگ، خط جدیدی برای پتروشیمی‌های اتیلن است و می تواند به یک خوشه صنعتی در منطقه تبدیل شود به‌گونه‌ای که صدها پتروشیمی پایین دست می‌تواند در کنار آن احداث شود و اشتغال و زندگی ایجاد کند.