درگذشتگان سیاسی در سال 97

درگذشتگان سیاسی در سال 97 به شرح زیر است:

آیت الله شاهرودی

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به علت بیماری در روز سوم دی ماه سال 97 دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

آیت‌الله‌ العظمی هاشمی شاهرودی فعالیت‌های بسیاری را در زمینه‌های علمی و فرهنگی به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. ایشان سال‌ها از اعضای فقهای شورای نگهبان‌ بود و در این‌ نهاد مقدس‌ به‌ خدمت‌ اشتغال‌ داشت‌ تا این‌که‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری به‌ ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌ منصوب‌ شد. او در طول‌ مسئولیت‌ خود در قوه‌ قضائیه‌،  خدمات‌ بسیاری را انجام‌ داد که‌ توسعه قضایی، تسریع‌ در رسیدگی به‌ پرونده‌ها و ایجاد ارتباطات مردمی از جمله‌ آن‌هاست‌.

از خدمات‌ دیگر آن‌ مرحوم، ریاست‌ مؤسسه‌ دایرة‌المعارف‌ فقه‌ اسلامی با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری است‌. مقام‌ معظم‌ رهبری در حکم‌ خود، خطاب‌ به‌ ایشان‌ می‌فرمایند: «جناب‌عالی را که‌ چهره درخشانی در علم‌ و عمل‌ بوده‌ و بحمدالله‌ از مقام‌ والایی در فقه‌ و علوم‌ مرتبط‌ با آن‌ برخوردارید، برای انجام‌ این‌ اقدام‌ بزرگ‌، شایسته‌ دانسته‌ و مسؤولیت‌ ایجاد و اداره مؤسسه‌ای برای تهیه‌ این‌ دایرة‌المعارف‌ را به‌ جناب‌عالی محول‌ می‌کنم‌».

از مرحوم آیت‌الله‌ العظمی هاشمی شاهرودی (مد ظله) مقالات‌ فراوانی در فصلنامه فقه‌ اهل‌بیت‌ (علیهم السلام) به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌. همچنین‌ وی در زمینه‌های گوناگون‌ کتاب‌هایی منتشر کرده‌ است‌.

آیت الله شاهرودی در روزهای پایانی عمر خود در سمت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کرد که پس از رحلت ایشان، آیت الله آملی لاریجانی ریاست مجمع را برعهده گرفت.

آیت الله مومن عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله محمد مؤمن، از فقهای شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری، بعد از گذراندن دوره‌ای از بیماری، در تاریخ 2 اسفندماه دار فانی را وداع گفت.

آیت الله مؤمن، در ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۱۶ در قم متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتب خانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان به تحصیل در حوزه علاقه‌مند شد. وی با بهره‌گیری از اساتیدی چون روح‌الله خمینی، علامه طباطبایی، علی مشکینی، شیخ مرتضی حائری و سید محمدرضا گلپایگانی به درجه اجتهاد دست یافت.

او از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان فعالیت می‌کرد.

آیت‌الله مؤمن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با عنوان نایب رئیس در این مجلس حضور داشت. عضویت در شورای عالی قضائی از دیگر مسئولیت‌های آیت الله مؤمن بود.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه

«محمدنبی حبیبی»، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، روز 9 بهمن ماه سال 97، بر اثر ایست قلبی در 73 سالگی دار فانی را وداع گفت.

محمد نبی حبیبی که در سال ۱۳۲۴ در روستای باغخواص شهرستان ورامین استان تهران به دنیا آمد در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک فعال سیاسی - مذهبی در بسیاری از فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی حضور داشته است.

وی که از سال 1362 تا 1366 به مدت 44 ماه شهردار تهران بود مسئولیت های همچون استانداری تهران، فارس، خراسان بزرگ را نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برعهده داشت.

وی همچنین پس از استعفای حبیب‌الله عسگراولادی به عنوان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی انتخاب شد.

درگذشت حجت‌الاسلام طباطبایی، استاد اخلاق

عالم وارسته و معلم اخلاق حجت‌الاسلام و المسلمین «سید مهدی طباطبایی» در اثر عارضه کبدی و تنفسی در نخستین روز ماه مبارک رمضان (27 اردیبهشت ماه) دار فانی را وداع گفت.

استاد سید مهدی طباطبایی متولد فروردین 1315 در رفسنجان استان کرمان و از یاران قدیمی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بود. خدمات اجتماعی و دینی گسترده و نیز حضور در مجلس سوم و هفتم به عنوان نماینده مردم، از دیگر سوابق این استاد اخلاق است.

مرحوم طباطبایی در دوره سوم مجلس شورای اسلامی، با رأی مردم به عنوان نماینده حوزه انتخابیه "مشهد مقدس" و در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، با رأی مردم به عنوان نماینده حوزه انتخابیه "تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر" انتخاب گردید. وی در دوره هفتم در "کمیسیون قضایی و حقوقی" مجلس و نیز گروههای دوستی "ایران و بلغارستان"، "ایران و صربستان"، "ایران و مونته نگرو" و "ایران و یمن" عضویت داشت.

ولی شهرت اصلی آن فقید عزیز به عنوان "استاد اخلاق" و "خدمتگزار مخلص مردم" بیش از فعالیت سیاسی بود. ایشان در مناسبت‌های گوناگون، در مراسم مذهبی و نیز برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به بیان احادیث و بحث‌های اخلاقی می‌پرداخت و محبوبیت زیادی در بین مخاطبان داشت.

پوران شریعتی، همسر دکتر شریعتی

پوران شریعت‌رضوی، همسر مرحوم «علی شریعتی»، روز  26 بهمن ماه سال 97 بر اثر سکته مغزی درگذشت.

پوران شریعت رضوی در سال 1313 در مشهد متولد شد و در رشتۀ ادبیات فارسی دانشگاه مشهد تحصیل کرد. او در سال 1342 مدرک دکترای این رشته را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.

پوران شریعت رضوی پس از بازگشت به ایران، دبیر دبیرستان‌های مشهد و تهران بود.

وی در سال‌های اخیر مسئولیت دفتر تدوین مجموعه آثار دکتر علی شریعتی را برعهده داشت و در سال 1377 بنیاد شریعتی را راه اندازی کرد.

او خواهر مهدی شریعت رضوی، یکی از سه شهید روز 16 آذر 1332 بود و در سال 1337 به همسری دکتر علی شریعتی درآمد.

احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)

«احمد احمدی»، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، در تاریخ 19 خرداد ماه 1397 بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

احمد احمدی در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۳ میلادی) در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت ۵ سال دروس دینی را تا اواخر سطح ۲ فراگرفت.

سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبائی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی، آیات عظام سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد. احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده‌ بود.

وی از سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت. او بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت. وی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود. از جمله آثار او، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

 عباس دوزدوزانی، اولین فرمانده‌کل سپاه پاسداران

«عباس دوزدوزانی»، اولین فرمانده‌کل سپاه پاسداران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت شهید محمدعلی رجایی، در تاریخ 7 مردادماه سال 97 به دیار حق شتافت.

او در فاصله سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ به عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد.

دوزدوزانی در دوره نخست مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تبریز بود و در دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نیز به‌ عنوان نماینده تهران در مجلس حضور داشت.

او همچنین در دوره‌هایی معاون معین (وزیر علوم)، مشاور محمد خاتمی (رئیس جمهور)، عضو و رئیس شورای شهر تهران در دوره اول شوراها و رئیس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بود.

  آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری

آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، به علت بیماری و کهولت سن 92 سالگی در تاریخ 2 اردیبهشت سال 97 درگذشت.

آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز در سال ۱۳۰۵ در روستای «کاریزک کال» از توابع نیشابور به دنیا آمد. وی که پیشتر نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بجنورد بود، در تاریخ ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۱ آخرین نماز جمعه بجنورد را در مصلای این شهر اقامه و با مردم خداحافظی کرد.

مهمان‌نواز که از دومین دوره مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم خراسان انتخاب شده بود، در انتخابات پنجمین دوره این مجلس نیز از لیست مشترک جامعتین‌ (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) به عنوان تک‌نماینده استان خراسان شمالی برگزیده شده بود.

حجت الاسلام «غلامرضا حسنی»، امام جمعه سابق ارومیه

 حجت الاسلام «غلامرضا حسنی»، مبارز انقلابی و نستوه تاریخ آذربایجان غربی و امام جمعه سابق ارومیه، در 91 سالگی و در تاریخ 31 اردیبشهت ماه سال 97 دار فانی را وداع گفت.

حجت الاسلام غلامرضا حسنی متولد 1306 در روستای 'بزرگ‌ آباد' در 30 کیلومتری ارومیه است و تا چندی پیش نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و پیش از آن، نماینده اولین دوره مجلس در این شهر بود.

آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فارس

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده مستعفی ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه‌ شیراز، به دنبال یک دوره‌ بیماری سخت، در تاریح 17 اردیبهشت ماه سال 97 درگذشت.

آیت‌الله ایمانی از ماه‌های پایانی سال قبل و به دنبال تشدید بیماری‌ کلیوی‌اش در بیمارستان‌های شیراز و تهران بستری شده بود. وی پیش از فوت، استعفای خود از نمایندگی ولی فقیه در فارس و امام جمعه‌ای شیراز را رسما اعلام کرده بود.

فؤاد کریمی، نماینده مجلس

«فؤاد کریمی»، نماینده ادوار اول و دوم‌ مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 4 مرداد سال 1397، درگذشت. او سیاست‌مدار ایرانی است، که در دوره نخست و دوره دوم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ اهواز، از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

سید حشمت موسوی، نماینده مجلس

«سید حشمت موسوی»، نماینده مردم استان ایلام در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 22 آبان ماه سال 97 دار فانی را وداع گفت. مرحوم موسوی از سال 71 تا 75 نماینده حوزه انتخابیه ایلام در مجلس چهارم بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر موسوی حسینی، استاد اخلاق

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی اکبر موسوی حسینی»، استاد اخلاق، که مردم او را با برنامه تلویزیونی «اخلاق در خانواده» می شناختند، روز 31 خردادماه سال 97 به علت عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
 
وی که زاده 1318 تهران بود، پس از تحصیلات مقدماتی وارد حوزه‌های علمیه تهران و قم شد و دروس اصول و فقه را فرا گرفت و پس از اتمام دروس خارج فقه و اصول از مراجع طراز اول قم و تهران کسب اجتهاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های چهارم و پنجم، مدیریت کل آموزش و پرورش استان تهران، ریاست کمیسیون آموزش و پرورش مجلس، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه از دیگر مسئولیت های آن مرحوم بوده است.

مردم این روحانی را با نام «حسینی اخلاق در خانواده» می‌شناختند؛ چرا که وی در دهه 60 مجری برنامه پرطرفداری بود که از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد و به مسائل و مشکلات خانوده‌ها می‌پرداخت.