چرا دشمنان با سپاه سر عناد و دشمنی دارند؟

اسماعیل کوثری گفت: ریشه شایعات علیه سپاه را باید در دشمنی‌های دشمنان جستجو کرد. به هر حال به دلیل شکست‌هایی که دشمنان از سپاه خورده‌اند رسانه‌های بین‌المللی در دست آمریکایی ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها است آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا این فضاسازی‌ها را ایجاد کنند.

چند هفته‌ای از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که دولت موقت به دلیل فروپاشی نیروی نظامی و انتظامی پیشنهاد ایجاد گارد ملی را مطرح می‌کند. مدتی بعد این پیشنهاد رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد تا جایی که حسن لاهوتی از نمایندگان اولین دوره مجلس و مبارزان انقلابی از سوی امام خمینی (ره) حکمی برای تشکیل یک نیروی مسلح دریافت می‌کند و با پیشنهاد محمد توسلی نام «سپاه پاسداران» برای این نیروی مسلح انتخاب می شود و رسما 2 اردیبهشت ماه 1358 سپاه اعلام موجودیت کرد. حالا نزدیک به چهل سال است که از تشکیل سپاه پاسداران می‌گذرد فشارهایی از سوی کشورهای خارجی متوجه سپاه شده است تا جایی که اخیرا بحث قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط رئیس جمهور آمریکا به پیش رفت. هرچند به سالگرد تاسیس این نهاد نظامی نزدیک می‌شویم اما به بهانه روز پاسدار با اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله درباره عملکرد چهل ساله سپاه پاسداران و علت فشارها علیه این نهاد انقلابی پرسیدیم و او از دشمنی‌ها گفت. کوثری درباره شایعاتی که درباره سپاه منتشر می‌شود نیز توضیحاتی ارائه کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت و گو است:

چهل سال است که از تاسیس سپاه می‌گذرد شما به عنوان یکی از فرماندهان سپاه 4 دهه عملکرد سپاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


بحث عملکرد سپاه در این چهل سال در زوایای مختلف قابل بررسی است. به عبارت دیگر ابعاد مختلفی از قدرت نظامی، بعد اعتقادی، سازندگی و همچنین بعد مدیریت و فرماندهی و سازندگی مطرح می شود که نیازمند به یک بحث مفصل‌تری دارد. که در این گفت و گو نمی‌گنجد اما به طور کلی باید گفت وقتی نظام جمهوری اسلامی تشکیل شد طبیعی بود که نیازمند سازو کاری متناسب با تفکر وگفتمان خود باشد لذا این بود که در کنار دوستان ارتش لازم بود سازوکار دیگری هم تشکیل شود که در اصل حافظ دستاوردهای جمهوری اسلامی باشد و به همین دلیل هم حضرت امام خمینی(ره) دستور تشکیل سپاه را صادر کردند. سپاه 2 اردیبهشت 1358 با دست خالی شروع به کار کردند. به این معنا که نه بودجه‌ای برای آن مشخص کرده بودند و نه این دولت و دولت های بعد تا پایان جنگ به صورت رسمی حتی پرسنل آن بیمه نداشتند اما نیروهای آن بدون هیچ چیزی تلاش کردند تا این ساز و کار را شکل دهند یعنی اصلا تفکر نظامی در مرحله ابتدایی سپاه نبود و تنها حفاظت از نظام جمهوری اسلامی مد نظر بود. با شروع جنگ لازم دیده شد تا سپاه به بحث نظامی هم وارد شود. بعد از پایان جنگ، قانون اساسی به منظور تسهیل در امر بازسازی خرابی‌ها، وظیفه سازندگی هم برای سپاه تعریف شد تا در زمان صلح در امر سازندگی به دولت‌ها کمک کند در این راستا گاهی لازم بود در عرصه بهداشت وارد شود که این امر برای آرامش مردم صورت گرفت لذا باید گفت سپاه در عرصه خدمت‌رسانی محدودیتی قائل نشد. بنابراین در حمایت از مظلومین سپاه طبق قانون اساسی وارد کار شده است و بنابراین سپاه یک تشکیلات مردمی است و به همین دلیل است که بسیج مستضعفین هم از همان ابتدا تحت امر سپاه پاسداران قرار گرفت.

بحث تحریم سپاه از سوی آمریکا همواره مطرح بوده است امروز این بحث تا قرار دادن سپاه در لیست تروریسم به پیش رفته است دلیل سرشاخ شدن آمریکا با سپاه چیست؟


بحث تحریم یک موضوع است و بحث تروریسم موضوع دیگری است که نشان دهنده خباثت آمریکا و صهیونیسم ها است که در اصل به دلیل شکست‌های مختلفی که در میادین متعدد از سپاه خورده‌اند باعث شده است بر اساس آن عنادی که دارند دست به کار شدند. آنها باید بدانند قطعا این موضوع به ضرر خودشان تمام می‌شود و ضربه آن را هم در آینده خواهند دید که پشیمان خواهند شد.

بعد از گذشت چهل سال فکر می‌کنید مردم چه نگاهی به سپاه دارند؟


این موضوع را بهتر است از مردم سوال کنید چون من نمی‌توانم از نظر آنها صحبت کنیم. به نظر من سپاه مردمی‌ است و به همین دلیل خود مردم قضاوت خواهند کرد.

شاید شما هم بسیار شنیده‌اید که می‌گویند «همه چیز دست سپاه است یا قدرت دست سپاه است» به نظر شما این صحبت‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟


ریشه این شایعات را باید در دشمنی‌های دشمنان جستجو کرد. به هر حال به دلیل شکست‌هایی که دشمنان از سپاه خورده‌اند رسانه‌های بین‌المللی در دست آمریکایی ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها است آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا این فضاسازی‌ها را ایجاد کنند. آنها به دروغ این مسائل را مطرح می‌کنند و برخی زود باور هستند و این مسائل را باور می‌کنند درحالی که دولت‌، مجلس و شخص مقام معظم رهبری در جایگاه فرمانده کل قوا نظارت می‌کنند لذا سپاه هیچگاه خود را فراتر از قانون ندیده است.

چقدر در طول این سال‌ها سپاه پاسخگوی عملکردش بوده است؟


بالاخره اگر پاسخگو نبود که دشمن تا این حد عصبانی نمی‌شد. بیش از اندازه پاسخگو بوده است و هرکجا که دشمن خواسته ضربه‌ای وارد کند سپاه در برابر آن ایستاده و مقاومت کرده است و به لطف خدا تا امروز هم پیروز بوده است و همین پیروزی هم هست که منجر به عصبانیت دشمنان شده است که متوسل به انتشار اخبار و شایعات دروغ علیه سپاه شده‌اند.