ذوق‌زدگی عربستان از اقدام ضد ایرانیِ آمریکا

وزیر خارجه عربستان ضمن استقبال از عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی آمریکا اعلام کرد که عربستان از این اقدام آمریکا به عنوان گامی ضروری برای قرار دادن مسئولیت آن‌چه سیاست‌های بی ثبات کننده منطقه برعهده ایران خواند، کاملاً حمایت می‌کند.

به گزارش روزنامه سعودی عکاظ، ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان در ادامه پیروی از سیاست های ایران هراسانه آمریکا در بیانیه‌ای از اقدام این کشور در عدم تمدید معافیت‌های نفتی از تحریم‌های ایران استقبال کرد.

وی این اقدام آمریکا را گامی ضروری برای قرار دادن مسئولیت سیاست‌های بی ثبات کننده منطقه برعهده ایران خواند و گفت که کشورش کاملاً از این اقدام حمایت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم مدعی شد: ایران بدون توجه به قوانین بین‌المللی منابع دولتی خود را در راستای این سیاست‌های خطرناک به کار گرفت.

العساف گفت: عربستان بر موضع ثابت خود در حمایت از تلاش‌های بین‌المللی به منظور ملزم کردن ایران به احترام گذاشتن به قوانین بین المللی و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و همچنین پایان دادن به سیاست‌های تخریبی در برخی کشورها تاکید می‌کند.

وزیر خارجه عربستان همچنین بر اظهارات وزیر انرژی این کشور مبنی بر ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و همکاری با دیگر تولید کنندگان به منظور تأمین نفت برای مصرف‌کنندگان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ادعای حمایت ایران از تروریسم درحالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برای ریشه کن کردن تروریسم تلاش‌های فراوانی کرده است و این عربستان بود که مرزهای خود را بر روی تروریست‌ها باز کرد تا وارد منطقه شوند و از آنها حمایت کرد.

این مقام سعودی درحالی مدعی دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها است که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه است و حضور ایران در برخی کشورها مستشاری بوده و به درخواست دولت قانونی آن کشورها است.

کاخ سفید دیروز (دوشنبه) به منظور افزایش فشار بر روی ایران اعلام کرده است که معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا سال گذشته به دلیل "جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی" به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی را اعطا کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است:

دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود را تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد. ایالات متحده آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه تولید کننده بزرگ انرژی و همچنین دوستان و شرکایمان متعهد شده‌ایم که بازار جهانی نفت را تأمین کنیم. ما توافق کرده‌ایم که اقداماتی بموقع را اتخاذ کنیم تا در صورت حذف نفت ایران از بازار، تقاضای جهانی برآورده شود.

دولت ترامپ و متحدانمان مصمم هستند تا کمپین فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کنند و گسترش دهند تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور علیه آمریکا، شرکا و متحدانمان و صلح خاورمیانه پایان یابد. تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای خاتمه دادن به تمامی معافیت‌های نفتی ایران به ورود نام سپاه پاسداران به گروه‌های ترویستی آمریکا برمی‌گردد و نشانگر تعهد ایالات متحده برای براندازی شبکه ترور ایران و تغییر رفتارهای خصمانه این کشور است.

‌ما‬ قدردان حمایت دوستان و شرکایمان در این زمینه هستیم.