فلاحت پیشه: نفت را به فرآورده‌های غیرقابل تحریم تبدیل کنیم

«حشمت الله فلاحت‌پیشه» روز شنبه گفت: راهکار مبارزه با تحریم، تبدیل آن به فرصت است. ما فرصت‌هایی را که پس از برجام از دست رفت ، می‌توانیم احیا کنیم، هرچند این کار با سختی بیشتری همراه شده است.

این نماینده مجلس ارائه تخفیف مختلف به خریداران نفت را فرار به عقب عنوان کرد و افزود: امروز تلاش می‌شود نفت با تخفیف های مختلف به سایر کشورها فروخته شود، این رویکرد نوعی فرار به عقب بوده و تنها در کوتاه مدت می‌تواند مقداری از مشکلات کشور را حل کند. در حالی که ما باید نفتی که در اثر تحریم‌ها، امکان صادرات آن را نداریم، در داخل تبدیل به فرآورده‌های نفتی کنیم.

وی اضافه کرد: با احداث پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و همچنین فعال کردن بخش‌ خصوصی در پروژه‌های سودآوری همچون احداث مینی پالایشگاه، مینی پتروشیمی و ... می‌توانیم نفت خام را به محصولات نهایی غیر قابل تحریم تبدیل کرده و به چند برابر قیمت به سایر کشورها بفروشیم.

** نفوذ ستون پنجم در نظام برنامه‌ریزی کشور

فلاحت‌پیشه در خصوص علت عدم تحقق چنین طرح‌هایی در گذشته گفت: این اقدامات می‌بایست پس از عقد قرارداد برجام صورت می‌گرفت اما همانطور که پیش از این به وزیر اطلاعات تذکر داده‌ام، رخنه ستون پنجم در نظام تصمیم‌گیری و کارشناسی کشور که خطرناک‌ترین رخنه جاسوسی است، مانع انجام این امور شده است. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی، تصفیه هر چه سریعتر ستون پنجم از روند برنامه ریزی و کارشناسی کشور را ضروری دانست و گفت: وزارت اطلاعات باید به صورت جدی به این مسئله ورود کند و مشخصا کارشکنی ها و موانعی که باعث عدم تحقق طرح های بزرگی که نقش صیانتی را در شرایط تحریم دارند و منجر به تولید کالاهای تحریم ناپذیر می شوند را بررسی کند تا در آینده دیگر شاهد حضور چنین افرادی در نظام برنامه‌ریزی نباشیم. دولت نیز باید افراد فعال و دلسوزی که کارها را به سرعت پیش می برند، به کار گیرد.

** نقش همسایگان در عبور از تحریم

فلاحت‌پیشه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که به نظر می‌آید اختلافات کشور ما با آمریکا به زودی حل نخواهد شد، کشورهای همسایه را مفری برای رهایی از تحریم‌ها دانست و افزود: در یکی از کشورهای همسایه طرح تولید 23 هزار مگاوات برق که به میزان یک سوم برق تولیدی ایران هست، تدوین و طراحی شده است. اما به علت گران بودن سوخت و اثرات ممنوعیت خرید نفت خام از ایران، این طرح مقرون به صرفه نبوده و متوقف شده است. 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در حالی که می توانیم طی مذاکراتی با این کشورها و ایجاد پیوندهای تازه استراتژیک اقتصادی با کمک سرمایه‌گزاران خارجی یا سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور این تاسیسات را در داخل ایران احداث کرده و با در اختیار گذاشتن نفت تولیدی خودمان به این تاسیسات، برق تولید کرده و محصول نهایی را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

**آمادگی مجلس برای اصلاح قانون بودجه 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص نقش مجلس در تسهیل شرایط موجود گفت: در قانون بودجه سال جاری برای هر دو شرایط سخت و عادی پیش‌بینی‌هایی در نظر گرفته شده است. اما با این وجود این قانون نیازمند اصلاحاتی است. مجلس آمادگی دارد حتی با طرح دو فوریت هر لایحه ای که به دولت اجازه دهد تا به جای در نظر گرفتن تخفیف‌های کلان برای طرف‌های خارجی خریدار نفت، نفت خامی که امکان صادراتش را ندارد در حوزه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار دهد، به تصویب برساند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است امتیازات ویژه برای سرمایه‌گزارانی که در داخل کشور طرح های خود را به انجام می‌رسانند، قائل شویم.

وی در پایان با بیان این که هنوز هم دیر نشده و فرار به عقب دیگر نتیجه ندارد، اظهارداشت: باید مانند تجربه خودکفایی تولید بنزین در سال 1393 به فراهم ساختن زیرساخت‌های داخلی توجه ویژه داشته باشیم. همانطور که کشور بحران‌زده عراق در اجرای طرح‌های زیرساختی خود به سرعت عمل می‌کند ما هم می‌توانیم در انجام این طرح‌ها نهایت سرعت عمل را به خرج دهیم.