هشدار بروجردی به اروپایی‌ها درباره ضرب‌الاجل ۶۰ روزه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «عدم توجه اروپایی‌ها به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به ضرر آنها تمام خواهد شد» گفت: تصمیم شورای عالی امنیت ملی معقول و منطقی است، انتظار اروپایی‌ها هم برای عمل ما به تعهدات‌مان بی‌جاست.

علاء‌الدین بروجردی، با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره‌ اقدامات ایران در قالب برجام و دادن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان گفت: توافق با ۱+۵ در یک جاده دوطرفه صورت گرفت. ما پذیرفتیم برخی محدودیت‌ها را در عرصه فناوری هسته‌ای اعمال کنیم و طرف مقابل نیز تحریم‌ها را بردارد. این‌که آمریکای ترامپ بازی را برهم زد و از برجام خارج شد و به اروپایی‌ها برای عمل نکردن به تعهدات‌شان فشار آورد به معنای خارج شدن از جاده دوطرفه است.

وی ادامه داد: در این شرایط طبق متن برجام ما اجازه عکس‌العمل نسبت به عدم اجرای تعهدات طرف مقابل داریم. این را منطق و منافع ملی هم ایجاب می‌کند. آنچه شورای امنیت ملی تصمیم گرفته اقدامی معقول و منطقی است. دلیلی ندارد که چون ترامپ برخلاف توافق به کشورها فشار وارد می‌کند تا از ایران آب سنگین خریداری نکنند، تولید اورانیوم غنی‌سازی ما هم متوقف شود. این شگرد و یا توطئه شیطانی در این جهت بود که چون ما محدودیتی در انبارکردن داریم دیگر مجبور به تولید نباشیم این غیرمنطقی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همان‌طور که رییس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد ما تولیدات خود را ادامه داده و انبار می‌کنیم. ما می‌توانیم افزون‌تر از توافق هم انبار کنیم. اقدام شیطانی آمریکا در راستای توقف تولیدات ما در آب سنگین و درباره‌ غنی‌سازی اورانیوم بود ولی ما کشوری با داشتن دانش هسته‌ای هستیم که هزینه‌های هنگفت داده و تعدادی از دانشمندان ما با اقدامات رژیم پلید رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

بروجردی با تاکید بر این‌که «صنعت هسته‌ای ما مرهون خون پاک شهدا و تلاش دانشمندان جوان است»، اظهار کرد: منطق حکم نمی‌کند که ما در این شرایط محدودیت‌ها را بپذیریم. با توجه به این‌که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد ما می‌توانیم اقداماتی را انجام داده و حتی به سمت صادرات غنی‌سازی با درصد بالاتر برویم. در این باره خط قرمز ما علاوه بر NPT، فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تولید بمب هسته‌ای است غیر از این ما هر اقدامی را مجاز به انجام هستیم تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند و تحریم‌ها را برندارد باید این قطار با سرعت در ریل قرار گیرد.

وی در پایان گفت: اگر اروپا به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ما توجه نکند به ضررش تمام خواهد شد. آنها علاقه‌مند بودند که ایران در این چارچوب حرکت کند اما وقتی خودشان تعهدات‌شان را عمل نمی‌کنند انتظار این‌که طرف مقابل تعهداتش را عملیاتی کند، بی‌جا است.

شورای عالی امنیت ملی امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.