تحلیل رفتار نظامی آمریکا در خلیج فارس

روزنامه لبنانی البناء در یادداشتی با عنوان «نه جنگ، نه مذاکره، ایران پیروز خواهد شد و تسلیم نمی‌شود»، به تحلیل و پیش‌بینی وقایع حال و آتی تحولات مربوط به مناقشه میان ایران و آمریکا پرداخت.

محمد صادق الحسینی نویسنده یادداشت، با بیان اینکه «تجمع نظامی آمریکا علیه ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عرب، بی‌سابقه است»، نوشت، شاهد هستیم که «ناوهای هواپیمابر، ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها،کشتی‌های امدادی و لجستیک به ناوگان پنجم آمریکا که مقرش در بحرین و اعضایش در آب‌های خلیج فارس و دریای عرب مستقر هستند، پیوستند». 

نویسنده نوشت: در کنار اینها اسکادرانی از بمب‌افکن‌های راهبردی از نوع B52 را که نُهم می به پایگاه العُدید قطر رسیدند، شاهدیم. همچنین شاهد سخنان تند جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و دیدارش با وزیر خارجه روسیه در فنلاند بودیم که بعدش مستقیم به بغداد رفت بعد از آنکه سفرش به آلمان را لغو کرد. بعد از آن دوباره با سرگئی لاوروف همتای روس درباره دیداری جدید در سوچی در تاریخ چهاردهم می (سه روز بعد) توافق کرد. 

محمد صادق الحسینی پرسید: آیا [به نظر شما] وزیر خارجه آمریکا دارد با همکاری روسیه و عراق، شرایط را برای جنگ علیه ایران آماده می‌کند؟ یا این فعالیت شدید، علل دیگری دارد؟

نویسنده در پاسخ سوال خود توضیح داد: اطلاعاتی دیپلماتیک که از منابع بسیار نزدیک به مراکز تصمیم‌ساز بین‌المللی به دست ما رسیده، مسائل زیر را نشان می‌دهد:

1- همه ملاقات‌های مایک پامپئو برای این است که راهی بیابد برای متقاعد کردن سران ایران به مذاکره مجدد با آمریکا؛ چه بر سر پرونده هسته‌ای، چه مسائل خاورمیانه و دیگر مسائل بین‌المللی.

گفت‌وگوهایی که طرف آمریکایی دارد با روسیه و عراق انجام می‌دهد، هدفش درخواست از مسکو و بغداد برای میانجیگری است تا سران ایران را برای ورود به مذاکراتی جدید متقاعد کند، نه آماده کردن مقدمات برای جنگ با ایران؛ کشوری که چهارمین ناوگان جنگی دریایی قدرتمند در دنیا را در اختیار دارد.

2- کسی که می‌خواهد جنگی علیه ایران آغاز کند، امکان ندارد اجازه دهد که ناوچه‌های نظامی‌اش در خلیج [فارس] و دریای عرب، با نیروی دریایی ایران هماهنگی کنند و طبق قوانین، داده‌های کشتی‌های آمریکایی داخل و خارج را به طرف‌های نظامی ایران ارائه دهند.

3- کسی که می‌خواهد علیه ایران وارد جنگ شود، باید بمب‌افکن‌های راهبردی و دیگر سلاح‌های استراتژیک را از شعاع بُرد سلاح‌های ایران، چه موشکی چه غیر آن، بیرون ببرد. معنایش این است که تا فاصله دو هزار کیلومتری، که بُرد اعلام شده موشک‌های ایرانی است، باید دور شوند.
آیا ژنرال جان بولتون و ژنرال نتانیاهو بر این باورند که ژنرال‌های پنتاگون اینقدر احمق هستند که همه نیروهای خود، نیروی دریایی و هوایی را یک جا جمع کرده و آنها را در تیررس سلاح‌های ایران قرار می‌دهند؟ آیا آنها خیال می‌کنند که ایالات متحده برای خاطر آنان یا منافعشان، با ایران یا عضوی دیگر از ائتلاف مقاومت، وارد جنگ می‌شود؟

4- پاسخ سؤالات فوق را دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی در روز گذشته گفت. او آشکارا اعلام کرد که دنبال مذاکره با ایران است و حتی یک کلمه هم درباره جنگ یا گزینه نظامی چیزی نگفت. 

نویسنده تاکید کرد: این بدان معنی است که جان بولتون و دوست او نتانیاهو و مترسک‌های میادین نفتی شبه جزیره عربی که گرد این دو را گرفته‌اند، در توهمی سیر می‌کنند که نشان‌دهنده عمق جهل آنان به همه چیز در این دنیاست.

تنها هدف آمریکا از بین بردن اتحاد ملت ایران است

5- به گفته منابع، رئیس جمهور آمریکا از طریق تقویت حضور نظامی خود در منطقه و اعمال فشار حداکثری مالی می‌خواهد سران ایران را وادار به مذاکره طبق شروط خود کند؛ یعنی از طریق ایجاد شکاف داخلی و تحریک طبقه‌های میانی و فقیر در ایران علیه حکومت، سران ایران را وادار به مذاکره با آمریکا و نوکران اروپایی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی کند، آن هم به گونه‌ای که ایران را از موضع ضعف وادار به مذاکره کند.

6- آنطور که منابع به من گفتند، ترامپ با ابتکار خود در درخواست از سران ایران برای تماس با وی و اعلام آمادگی به منظور مذاکره در همه زمینه‌ها، به دنبال ایجاد شکاف بین جناح‌های سیاسی در ایران یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان از یک سو و بین سران کشور از سویی دیگر است.

7- پاسخ فراگیر و منفی ایران به همه بازی‌های امریاک، از زبان اقشار مختلف مردم ایران که در محکومیت جنگ اقتصادی آمریکا راهپیمایی کردند، بیان شد. همچنین از زبان مقامات مختلف سیاسی، مدنی و نظامی ایران هم مطرح شد.

این روزنامه لبنانی نوشت: ملت ایران پشت سران دانای خود ایستاده. سرانی که با درایت و اقتدار نبرد با آمریکا و اذناب عربی و اروپایی آن را مدیریت می‌کنند. این ملت به پیروزی اراده خود در حفظ وحدت و استقلال تصمیم ایرانی و تضمین امنیت آن و امنیت همه طرف‌های جبهه  مقاومت ایمان دارد و به هر طریق به حمایت از آن ادامه می‌دهد تا هدف بزرگ‌تر محق شود و آن، نابودی رژیم صهیونیستی و اجبار آمریکا و نوکرانش به تعامل با ایران به عنوان کشوری منطقه‌‌ای و بزرگ است که برای حمایت از خودش، از ناوگان آمریکا بی‌نیاز است؛ و این هدف، امری است که در بلندمدت به سود آمریکاست. 

البناء افزود: بله روزها بسرعت سپری خواهد شد تا به آنها و امثال آنها که قوانین واقعی جنگ و صلح را نمی‌دانند، ثابت کند، آن کسی که اول تماس خواهد گرفت و خواستار گفت‌وگو و مذاکره مجدد می‌شود، همان است که اولاً، فریاد می‌زند و ثانیاً، صبرش را از کف می‌دهد و عجولانه ولو اینکه به ضرر کرامتش باشد، به دنبال معامله است. و البته هیهات که ایران استوار، قدرتمند و عزیز اینطور باشد، بخصوص که سرانش تأکید می‌کنند که ما در ایران و در ائتلاف مقاومت، در زمانی شبیه زمان بدر و خیبر هستیم نه زمان «شعب ابی‌طالب»، آنطور که ترسوها می‌گویند.