پیشنهاد ویژه ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس

محمدجواد ظریف روز یکشنبه پس از دیدار با وزیر خارجه عراق در بغداد افزود: ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس است و در این خصوص از همه پیشنهادات گفت و گو و تنش زدایی استقبال می کند.
وی در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همزمان با هر گونه تلاش برای جنگ نظامی و یا اقتصادی علیه ملت ایران با قدرت و استقامت مقابله می کند.
وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همزمان با هر گونه تلاش برای جنگ نظامی و یا اقتصادی علیه ملت ایران با قدرت و استقامت مقابله می کند.
ظریف گفت: آمریکا با قانون شکنی و زیرپا گذاشتن قطعنامه های بین الملی با قلدری کشورهای دیگر را نیز وادار به تبعیت از اقدامات یکجانبه خود می کند.
وی افزود: اقدامات اخیر ایران در خصوص بحث هسته ای، به منزله خروج از برجام نیست بلکه اقدامی در دفاع از حقوق خود در چارچوب این توافقنامه بین الملی است.
ظریف همچنین از کشورهای اروپایی بدلیل عدم پایبندی به تعهدات خود در برجام انتقاد کرد و گفت: ما از کشورهای اروپایی و سایر اعضای برجام می خواهیم به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کنند.
وی اضافه کرد که کشورهای اروپایی در اقدام عملی و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران در طول سه سال گذشته ناقض آن بودند و در یکسال اخیر این نقض برجام تشدید بیشتر شده است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از حمایت دولت و ملت عراق از دولت و ملت ایران در شرایطی که آمریکا می خواهد بر ایران تحمیل کند و همچنین تلاش برای حل و فصل مشکلات تشکر کرد.