حمایت بغداد از طرح عدم تعرض پیشنهادی ایران

 "حیدر منصور الهادی" سفیر عراق در فدراسیون روسیه در توضیح مواضع کشورش درباره پیشنهاد اخیر ایران برای امضای پیمان عدم‌تعرض بین کشورهای منطقه خلیج فارس تأکید کرد که دولت عراق از چنین توافقنامه‌ای که باعث تقویت صلح و ثبات در منطقه خواهد شد، حمایت می‌کند.

پیش از این، " محمد‌جواد ظریف " وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرش به بغداد به کشورهای منطقه خلیج فارس پیشنهاد کرد تا در شرایط کنونی که اوضاع منطقه پیچیده و وخیم شده، توافقنامه‌ای درباره عدم‌تعرض به یکدیگر امضاء کنند.

سفیر عراق در مسکو یادآور شد: «سیاست خارجی بغداد در جهت تقویت صلح در منطقه، عدم مشارکت در هر بلوک سیاسی ــ نظامی علیه سایر کشورها و حمایت از گفت‌وگوهای سازنده برای حل‌وفصل مشکلات است، ضمن اینکه عراق و ایران دارای روابط تاریخی عمیق و بسیار دوستانه‌ای هستند».

الهادی که در حاشیه میزگرد ترتیب‌داده‌شده در مجموعه رسانه‌ای «روسیه الیوم» برای جذب سرمایه‌گذاری در اقتصاد فلسطین در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه صحبت می‌کرد، تأکید کرد: «ما از هر تلاشی در جهت تقویت صلح و ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم. دولت عراق تمامی توافقات مطرح‌شده در عرصه بین‌المللی را با دقت مورد بررسی قرار داده و باتوجه به منافع ملی خود و منافع آن برای منطقه تصمیم‌گیری خواهد کرد. به‌عقیده ما، هر توافقنامه‌ای که باعث ثبات اوضاع در منطقه شده و از بروز جنگ و درگیری نظامی جلوگیری کند، مسلماً باید مورد حمایت همه قرار بگیرد.

" سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از این در تفسیر پیشنهاد همتای ایرانی خود در این باره اعلام کرد: «پیشنهاد ایران برای توافق درباره اینکه کشورهای منطقه به یکدیگر حمله نکنند، می‌تواند نخستین گام مثبت در جت کاهش وخامت اوضاع در خلیج فارس باشد و مسکو چنین توافقاتی را درست و منطقی ارزیابی می‌کند».