متن آیین نامه قانون بودجه ۹۸ منتشر شد

پنجم خردادماه بود که هیأت دولت در جلسه عصر خود به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، ۲ آیین نامه اجرایی بودجه ۱۳۹۸ را با رویکرد ایجاد و تثبیت اشتغال در کشور تصویب کرد که امروز آیین نامه اجرایی آن توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

اخبار سیاسی- با توجه به اینکه هیأت وزیران در جلسه خود به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت، ارتباطات وفناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری) به استناد بند الف تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور آئین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آئین‌نامه اجرایی بند الف تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور

ماده 1- در این آئین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور

ب-وزارت:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پ- بانک: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ت-مؤسسه عامل: بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک

ث- صندوق: صندوق توسعه ملی

ج- دستگاه اجرایی: وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماع، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور، بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی،‌ نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

چ-قانون: قانون بودجه سال 1398 کل کشور

ماده 2- منابع  مالی موضوع این آئین‌نامه به شرح زیر است:

الف-اعتبارات قانون شامل:

1- ردیف شماره (550000-28) جدول شماره 9 پیوست قانون معادل سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000) ریال

2- بخشی از منابع ردیف 22 جدول مصارف تبصره 14 قانون که بر اساس آئین‌نامه اجرایی تبصره مذکور مشخص خواهد شد.

ب-مانده منابع موضوع بند (ب) مصوبه مورخ 97/4/26 شورای عالی هماهنگی اقتصادی

پ- تسهیلات ریالی صندوق: اعتبارات موضوع بندهای الف و ب ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2- مصوب 1393 تا مبلغ نود و پنج هزار میلیارد (95.000.000.000.000) ریال که در چهارچوب مصوبات هیأت امنا، ضوابط، مقررات و اساسنامه صندوق نزد بانک‌های عامل سپرده گذاری می‌شود.

تبصره 1- دستگاه‌های اجرایی موضوع تبصره 1 ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مکلفند مطابق مفاد این آئین‌نامه برای دریافت تسهیلات ریالی صندوق اقدام کنند.

تبصره 2- تسهیلات ریالی صندوق موضوع تبصره 2 ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات  مالی دولت2 از شمول این آئین‌نامه مستثنی است.

ت- تسهیلات ریالی مؤسسه عامل: بانک در حدود اختیارات قانونی حداقل تا مبلغ یکصد و بیست و پنج هزار ریال (125.000.000.000.000) ریال تسهیلات اعتباری را به صورت ترکیبی با منابع داخلی مؤسسه عامل برای تحقق اهداف برنامه‌های موضوع این آئین‌نامه تجهیز می‌کند.

ماده3- دستگاه اجرایی موظف است تا پایان خرداد ماه سال جاری، تولید حوزه مورد نظر خود با اولویت ایجاد اشتغال جدید یا تثبیت اشتغال موجود شامل موارد زیر را پس از تائید وزارت برای تائید نهایی به سازمان ارسال نماید. توافقات قبلی دستگاه‌های اجرایی و سازمان همچنان به قوت خود باقی است:

الف:هدف گذاری میزان تولید و تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد و تثبیت شده

ب- منابع مالی مورد نیاز و نحوه تامین آن (ازطریق آورده متقاضی، یارانه سود تسهیلات، وجوه اداره شده، کمک بلاعوض، تسهیلات ریالی صندوق و تسهیلات بانکی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و سایر)

پ- شیوه حمایت مالی (موضوع ماده 2 این آئین‌نامه

ت- نحوه مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی

ث- زمان‌بندی اجرا

ج-توزیع استانی

چ-اقدامات نهادسازی و مداخلات توسعه‌ای مورد نیاز برای تحقق اهداف برنامه پیشنهادی

تبصره 1- دستگاه اجرایی مکلف است به همراه ارائه برنامه تولید و اشتغال خود تائیدیه کتبی اولیه مؤسسه عامل مبنی بر قبول عاملیت برنامه پیشنهادی را به وزارت ارائه نماید.

تبصره 2- دستگاه اجرایی که در برنامه پیشنهادی خود استفاده از تسهیلات ریالی صندوق را پیش‌بینی نموده است مکلف است تائیدیه صندوق مبنی بر شمول برنامه‌های پیشنهادی در چارچوب نظام‌نامه تسهیلات ریالی صندوق را به همراه برنامه خود به وزارت ارائه نماید.

تبصره 3- برنامه پیشنهادی وزارت به منظور اجرای سیاست‌های بازار کار به تائید سازمان می‌رسد

تبصره 4- سازمان مکلف است ظرف یک هفته پس از تائید نهایی برنامه پیشنهادی دستگاه اجرایی آن را برای اجرا به دستگاه ابلاغ نماید.

ماده 4- منابع موضوع بندهای الف و ب ماده 2 این آئین‌نامه توسط سازمان به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت عملیاتی برنامه‌های مورد تائید سازمان به دستگاه اجرایی مربوط تخصیص داده  می‌شود.

تبصره- سازمان می‌تواند در صورت عدم جذب منابع موضوع این آئین‌نامه توسط دستگاه اجرایی با رعایت قوانین مربوط نسبت به جابجایی منابع بین دستگاه‌های اجرایی اقدام نماید.

ماده 5- سازمان مجاز است به منظور تسهیل تامین وثایق لازم برای اجرای برنامه‌های موضوع این آئین‌نامه، بخشی از اعتبارات بند الف ماده 2 این آئین‌نامه را برای افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری مشارکت کننده در برنامه‌های مذکور صرف نماید.

تبصره- در صورت تائید نیاز افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری توسط سازمان،دستورالعمل اجرایی آن توسط سازمان با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط تهیه و به صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری ابلاغ خواهد شد.

ماده 6- وزارت ورزش و جوانان مجاز است به منظور ایجاد اشتغال جوانان و اجرایی کردن تبصره 4 ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه، برنامه خود را در چارچوب ماده3 این آئین‌نامه ظرف 20 روز ابلاغ این آئین‌نامه تهیه و پس از تائید وزارت به سازمان ارسال نماید.

تبصره 1- عاملیت برنامه موضوع این ماده بر عهده صندوق کارآفرینی امید خواهد بود.

تبصره 2- وزارت ورزش وجوانان مجاز است در صورت نیاز برای سایر برنامه‌های اشتغال خود از امتیازات این آئین‌نامه بهره‌مند شود.

ماده 7-کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کشور مجاز است به منظور اجرایی کردن اهداف موضوع جزء 3 بند الف تبصره 18 قانون سازوکار اجرایی، نحوه و میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کشور را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین‌نامه پس از تائید وزارت به سازمان ارسال نماید.

ماده 8- دستگاه اجرایی موظف است ظرف دو هفته پس از ابلاغ برنامه، دستورالعمل اجرایی و نظارتی مرتبط را به تائید سازمان برساند و به واحدهای اجرایی خود ابلاغ نماید.

ماده9- وزارت مکلف است سامانه نظارتی لازم برای اجرا، رصد و پایش برنامه‌های موضوع این آئین‌نامه از جمله میزان تولید، تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد و تثبیت شده نحوه و میزان تامین منابع مالی را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین‌نامه ایجاد و دسترسی‌های مورد نیاز دستگاه اجرایی و سازمان را فراهم کند.

تبصره- دستگاه اجرایی موظف است اطلاعات مورد نیاز و گزارش‌های عملکرد برنامه را ماهانه به سازمان و وزارت ارائه نماید.

ماده 10- بانک موظف است با همکاری سازمان، صندوق و مؤسسه عامل، دستورالعمل وحدت رویه، متضمن نحوه و تسهیل در پذیرش طرح‌ها و درخواست‌ها،‌گردش امور،‌دریافت وثایق، اعطای تسهیلات و وجه التزام را در چارچوب این آئین‌نامه حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ ابلاغ این آئین‌نامه تهیه و به موسسه عامل ابلاغ نماید.

ماده 11- مسئولیت اجرای برنامه‌های موضوع این آئین‌نامه به عهده دستگاه اجرایی ذیربط، نظارت میدانی بر عهده وزارت و نظارت عالی بر عهده سازمان است.