دلایل استعفای بطحایی از دیدِ یک نماینده مجلس

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ، با اشاره به استعفای محمد بطحائی از وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: علت استعفای وزیر آموزش و پرورش شرکت در انتخابات مجلس مطرح شده است در حالی که مقام وزارت یک موقعیت ویژه برای خدمت است و تاکنون سابقه نداشته است که وزیری برای حضور در انتخابات مجلس استعفا دهد!

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: مجلس متشکل از ۲۹۰ نماینده است و یک نماینده به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست در حالی که وزیر به تنهایی می‌تواند تصمیمات مهمی را اتخاذ کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی اوقات پیش‌آمده که نماینده‌ای برای وزارت و فعالیت در سمت‌های بالاتر از نمایندگی استعفا داده اما بی‌سابقه بوده است که وزیری برای نماینده شدن استعفا دهد.

سلیمی با انتقاد از این اقدام بطحائی گفت: بطحائی، وزارت آموزش و پرورش را با دریایی از مشکلات و چالش‌ها رها کرد چرا که تا دو سال آینده معلمان بسیار زیادی بازنشسته می‌شوند و ۳۰۰ هزار معلم کم داریم و باید در این شرایط بطحائی شرایط لازم را برای استخدام نیروهای جدید فراهم می‌کرد، نه آنکه استعفا دهد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مطالبات فرهنگیان در زمان بطحائی به خوبی پیگیری نشد، افزود: او نتوانست سند تحول بنیادین را اجرایی کند و صرفاً ۱۰ درصد این سند بسیار مهم، به مرحله اجرا درآمد و متأسفانه شرایط امروز آموزش و پرورش در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آموزش و پرورش در میدان مبارزه سنگینی برای رفع مشکلات قرار دارد و سوال ما این است که چرا یک فرمانده در میدان جنگ، سربازان را رها کرد؟

سلیمی با تأکید بر اینکه مُهر فرار از جنگ روی پیشانی بطحائی حک شد، اظهار داشت: کسی که به دلیل زودرنجی، منصبی را رها کرده و سریعاً میدان را خالی می‌کند، قطعاً در بخش‌های دیگر کشور هم نمی‌تواند موفق باشد.

وی دلیل اصلی استعفای بطحائی را اختلافات درون دولت دانست و گفت: با وجود همه این مشکلات، بطحائی باید مقاومت کرده و مشکلات آموزش و پرورش را حل و فصل می‌کرد و از سوی دیگر معتقدم که اگر مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نشدنی باشد، با رفتن بطحائی و آمدن وزیر بعدی، باز هم مشکلات این بخش به قوت خود باقی خواهد ماند.