هشدار اروپایی ها به ایران درباره غنی سازی اورانیوم/ترس اروپا از چیست؟

اخبار سیاسی- باقی ماند بر تعهدات برجامی در حالی که آمریکا از برجام کنار کشید و اروپایی ها هر روز به دنبال بهانه جویی و فرصت سوزی هستند و وقت آنها رو به اتمام است نشان می دهد که عزمی از سوی کشورهای اروپایی برای اجرای تعهدات برجامی آنها وجود ندارد.

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد جمالی‌نوبندگانی از نمایندگان مجلس در واکنش به هشدار کشورهای اروپایی و چین به ایران درباره جلوگیری از افزایش غنی سازی اورانیوم و عبور از برجام، گفت: همه کشورهایی که ما را به تعهدات برجامی توصیه می‌کنند باید توضیح دهند که در ارتباط با تعهدات خود چه گامی را برداشته‌اند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد: همچنین این کشورها باید پاسخ دهند که اگر همانند ایران تحت فشارهای اقتصادی و تحریمی قرار می‌گرفت، چه اقدامی انجام می‌دادند؟

وی افزود: مشاور خانم موگرینی اخیرا منصفانه در این خصوص اظهارنظر کرد، آنها جمهوری اسلامی ایران را تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دادند و به شکل معلق آن را نگاه داشتند اما نه تنها با آمریکا به جهت این رفتارها برخوردی نشد بلکه هیچ اقدامی برای عبور ایران از این وضعیت نکردند.

جمالی نوبندگانی معتقد است: توصیه کردن کار راحتی است اما ما باید جوابگوی ملت باشیم، ما نمی‌توانیم بیش از این به اروپایی‌ها فرصت دهیم آنها در یک سال اخیر هیچ گامی برنداشتند، متاسفانه اروپایی‌ها یاد گرفتند که همیشه طلبکار باشند اما باید بدانند که وجه ممیز جمهوری اسلامی ایران با ایران زمان پهلوی این است که دیگر سفرای آمریکا یا انگلیس برای ما تعیین کننده نیستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به دنبال حفظ استقلال خود است، در قِبال برجام هم متعهدانه عمل کردیم و با خویشتن‌داری رفتار کردیم. لذا وقت آن است که سایر طرف‌های برجام بر مدار قانون حرکت کنند.

سید قاسم جاسمی نیز از دیگر نمایندگان مجلس گفت:ایالات متحده طی چند مدت گذشته تلاش کرد با دامن زدن به ایران هراسی برجام را تحت الشعاع قرار دهد اما این موضوع نباید برای وزیران خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان مانعی باشد که از آثار فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران جلوگیری نشود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید یادآور شد در ماه های گذشته کشورهای اروپایی همچون فرانسوی ها اعلام کردند که از شرکت های فعال در کشورمان در مواجه با تحریم های ثانویه دفاع خواهند کرد اما در عمل این مهم محقق نشد از این رو اروپایی ها در فرصت باقی مانده باید به تعهداتشان عمل کنند.

وی ادامه داد: اروپایی ها به خوبی می دانند که عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با کشورمان یکی از موضوعاتی است که توسط کشورهای حاضر در برجام مورد تاکید قرار گرفته اما در واقعیت اتفاق خاصی در این عرصه رخ نداده است لذا اکنون فرصت خوبی پیش رو دارند تا استقلالشان در مقابل آمریکا را نشان دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه اروپایی ها برای قانع کردن کشورمان نسبت به انجام تعهداتشان در برجام، قوانین مسدودسازی را برای مواجه با تحریم های آمریکا در نظر گرفته اند، تصریح کرد: این مهم در حالیست که کشورهای حاضر در برجام برای تحقق اهداف این قوانین باید اقدامات عملی انجام دهند نه اینکه صرفا در عرصه سیاست اقدام به موضوع گیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم اروپایی ها از فرصت پیش روی خود به خوبی بهره ببرند.

ابطحی از دیگر نمایندگان پارلمان ایران نیز با یادآوری گذشت بیش یک ماه از فرصت 60 روزه اروپایی‌ها بعد از تصمیم شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با برجام ، گفت: اروپایی ها تصور می کنند که با برگزاری انتخابات آینده آمریکا، دیگر ترامپ در مسند قدرت باقی نخواهند ماند از این رو وقت کُشی می کنند تا این توافقنامه را بدون ترامپ حفظ کنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرصت سوزی اروپایی ها در مواجه با برجام امری عادی است زیرا آنها همواره در کنار ایالات متحده بوده اند، اظهار کرد: بر این اساس مشاهده می شود با موضوع گیری های سیاسی تلاش می کنند وقتشان در مهلت باقی مانده 60 روزه را مدیریت کنند.

وی در این راستا افزود: به عنوان مثال اروپایی‌ها در یک ماه گذشته همچون یکسال قبل شعار راه‌اندازی اینستکس را سر دادند و با طرح موضوع راه اندازی این کانال مالی فرصت سوزی می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تصمیم شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با برجام کشورهای غربی را دچار هراس کرده است زیرا تصور نمی کردند کشورمان واکنش جدی و عملی در این رابطه داشته باشد، تصریح کرد: بر این اساس مشاهده می شود که اروپایی ها به تلاش افتاده و سعی می کنند با اقدامات دیپلماتیک افکار عمومی کشورمان را اقناع کنند و در مقابل برای حفظ منافع خودشان برجام را نیز سرپا نگه دارند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند و دید که اروپایی ها در فرصت باقی مانده خود اقدام عملی برای حفط برجام انجام می دهند یا خیر.