اولین واکنش ظریف به تصمیم تازه اروپا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: فشار‌هایی که امروز ایالات متحده بر ایران وارد کرده فشار‌هایی ناشی از قدرت آمریکا و ضعف ما نیست بلکه این فشار‌ها بخاطر شکست‌های مستمر این کشور در حوزه منطقه و بین المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

اخبار سیاسی- وی افزود: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران با توافق برجام از قید زنجیری که به دست و پای ما زدند آزاد شده است و ما اکنون توانسته‌ایم در منطقه پیش روی کرده و حضور قدرت خود را در منطقه افزایش دهیم، این در حالی است که آ‌مریکا در صحنه بین المللی روز به روز منزوی‌تر می‌شود.

ظریف با بیان اینکه ایالات متحده امروز برای یافتن حامی علیه ما به هر وسیله‌ای چنگ می‌زند، تصریح کرد: سال گذشته چهار بار جلسه شورای امنیت در راستای محکومیت ایران برگزار کرد که یک بار در سطح رئیس جمهور و یک بار نیز در سطح وزیر امور خارجه بود، اما در این چهار جلسه ناموفق بود.

وزیر امور خارجه بیان کرد: آمریکا از هر ابزاری که بتواند علیه ما استفاده کند بهره می‌گیرد، اما می‌بینیم که در عراق و سوریه شکست خورده حتی در لبنان نخست وزیر این کشور را زندانی کردند تا شرایط این کشور را بر هم بزنند، اما شکست خوردند.

وی افزود: آمریکا در سراسر منطقه شکست خورده و در سطح بین المللی نیز جز شکست طعم دیگری را نچشیده است، در حوزه اقتصادی تلاش دارد تا فشار‌هایی را بر جمهوری اسلامی ایران وارد کند، اما تنها در دراز مدت برای خود مشکل ایجاد خواهد کرد، با عنوان مثال چین و روسیه تصمیم گرفته‌اند که معاملات تجاری خود را با دلار انجام ندهند همچنین سال گذشته ۳۵ درصد معاملات میان ایران و ترکیه بدون استفاده از دلار انجام شد و حتی امارات که متحد آمریکاست تلاش می‌کند تا در تجارت‌های خود از دلار استفاده نکند که این امر در دراز مدت باعث کاهش سلطه دلار در جهان خواهد شد.

ظریف تصریح کرد: اینستکس گرچه پاسخی به خواست جمهوری اسلامی از سوی اروپایی‌ها نبود، اما ارزش استراتژیک بالایی دارد چرا که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا از آن فاصله گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه گفت:، اما ما در دراز مدت باید از طریق اتکا به توان داخلی از فشار‌های اقتصادی بکاهیم، اکنون که آمریکا احساس می‌کند که جمهوری اسلامی را از نظر اقتصادی از پای درآورده می‌توانیم آن را سرکوب و ناکام کنیم لذا نقش صنعت و فعالیت اقتصادی در شرایط امروز کشور بسیار پررنگ است چرا که به این واسطه می‌توانیم از فشار‌های اقتصادی بکاهیم.

وی افزود: اکنون تلاش صنعت گران اهمیت دوچندانی یافته و جمهوری اسلامی در سال گذشته نشان داد که در برابر احترام با احترام برخورد کرده و در برابر فشار مقاومت می‌کند.

ظریف بیان کرد: شکستن مقاومت مردم و تضعیف معیشت آن‌ها از اهداف دشمن است و ما باید با این امر مقابله کنیم پس کافی نیست که بگوییم مردم مقاومت می‌کنند چرا که آن‌ها چهل سال مقاومت کرده‌اند و باز هم این کار را انجام خواهند داد، اما ما به عنوان دولت در برابر مردم مسئولیم.

وزیر امور خارجه افزود: چند روز گذشته سالروز حمله شیمیایی به سردشت بود مردمانی که مقاومت بالایی داشتند لذا مردم، ولی نعمتان ما هستند.

وی بیان کرد: امروز در حوزه دانش بنیان و کارآفرینی پیشتازی‌ها و پیشرفت‌های بزرگی صورت گرفته و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.

ظریف ادامه داد: ما می‌توانیم نشان دهیم که زبان تعامل با جمهوری اسلامی زبان تکریم است چرا که تنها با اقتدار می‌توانیم آمریکا را در حوزه مذاکره بر سر جایش بنشانیم چرا که در برابر فشار کوتاه نخواهیم آمد و تنها کسی نتیجه می‌گیرد که به ما احترام بگذارد پس دنیا مجبور است که به جز احترام با زبان دیگری با ما سخن نگوید و دیگر هیچ ایرانی را تهدید نکند.